پایان نامه خلاقیت و افزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران-پایان نامه رشته روانشناسی

1


دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :

 اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران

تکه هایی از این پایان نامه :

واژه کارآفرین ازکلمه فرانسوی (Entreprendre) به معنای متعهد شدن است .

– فرد کارآفرین کسی است که توانایی تشخیص و ارزیابی فرصتهای کسب و کار را دارد و می تواند منابع لازم را جمع آوری کرده و از آنها بهره برداری نموده و عملیات مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی ریزی کند .

– در فرهنگ وبستر ، کارآفرین فردی تعریف شده است که سازماندهی می کند و خطر مربوط به مؤسسه اش را می پذیرد . (اینترنت، عظیمی، 1386).

– کارآفرين کسی است که با دوری از بی کفايتی های ديگران به کاميابی دست می يابد .

– کارآفرین کسی است که کارهای جدیدی انجام دهد مانند ( ساختن کالای تازه ، ارائه روشی نو در فرآیند تولید ، یافتن منابع جدید ، ایجاد تشکیلاتی نوین در کسب و کار و گشایش بازاری جدید ) و صاحبان سرمایه را نسبت به مطلوبیت نوآوری خویش متقاعد می سازد .

– کارآفرین کسی است که خطر واقع بینانه را می پذیرد زیرا میخواهد که موفق شود .

اگر چه ارائه تعریفی جامع و مانع برای کارآفرینی ، دشوار است اما با توجه به تعاریف یاد شده در این جا تعریفی نسبتاً جامع از کارآفرینی ، و کارآفرین ارائه می شود :

« کارآفرینی پدیده موقعیتی است و فرد کارآفرین انسانی نوآور است که با ذهنیت مثبتی که دارد ، فرصتهای سودآور و کشف نشده را تشخیص می دهد و می کوشد تا ترکیبهای جدیدی از منابع نادر را ارائه کند و با پذیرش خطرهای ناشی از ابتکارات خویش ، با تلاشهایی که انجام می دهد خود و جامعه اش را بهره مند سازد» (احمدپور, 1383).

كارآفرينان كساني هستند كه فرصتهايي را تشخيص ميدهند كه از نظر ديگران وضعيتي بغرنج يا آشفته جلوه مي كند. (كورانكو، [1] ترجمه: عامل محرابي ، 1383)

كارآفريني :

کارآفرینی موضوعی است میان رشته ای که رشته های مختلفی همچون اقتصاد, روان شناسی , مردم شناسی ,جامعه شناسی و مدیریت بر تکامل آن نقش اساسی داشته اند (احمدپور و مقیمی, 1385).

فرآيندي است كه منجر به ايجاد رضايت مندي و يا تقاضاي جديد مي گردد . كارآفريني عبارتست از فرآيند ايجاد ارزش از راه تشكيل مجموعة منحصر به فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصتها .

كارآفريني چيزي بيش از ايجاد كار است. گرچه اين بطور قطع يكي از وجوه مهم آن است، تصوير كاملي از كارآفريني ارائه نمي دهد، خصوصياتي همچون جستجو به دنبال فرصتها ، به جان خريدن خطرات و اصرار در تحقق پيوستن ايده ها. در مجموع ديدگاه خاصي را تشكيل مي دهد كه كارآفرينان را به تصوير مي كشند . (كورانكو، ترجمه: عامل محرابي، 1383)

كارآفرين ( مستقل ) :

حالتی است که فردی کسب و کار مستقل ایجاد می کند یا نمایندگی آن را از طریق شناساییی فرصت و بسیج منابع و امکانات لازم بدست می آورد و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرایند ایجادمحصولات یا خدمات جدید است (احمدپور و مقیمی,1385).

فردي كه مسؤليت اولية وي جمع آوري منابع لازم براي شروع كسب و كار است و يا كسي كه منابع لازم براي شروع و يا رشد كسب و كاري را بسيج مي نمايد و تمركز او بر نوآوري و توسعه فرآيند ، محصول يا خدمات جديد مي باشد(اینترنت، عظیمی، 1386).

به عبارت ديگر ، كارآفرين فردي است كه يك شركت را ايجاد و اداره مي كند و هدف اصلي اش سود آوري و رشد است. مشخصة اصلي كارآفرين ، نوآوري مي باشد (احمدپور , 1383).

كارآفريني سازماني:

فرآيندي است كه در آن محصولات يا فرآيندهاي نوآوري شده از طريق القاء و ايجاد فرهنگ كارآفرينانه در يك سازمان از قبل تأسيس شده به ظهور مي رسند. به تعريفي ديگر : فعاليتهاي كارآفرينانه فعاليت هائي است كه از منابع و حمايت سازماني به منظور دستيابي به نتايج نوآورانه برخوردار مي باشد(اینترنت، عظیمی، 1386).

در این کارآفرینی یک شرکت یا سازمان , محیطی را فراهم می سازد تا اعضاء بتوانند در امور کارآفرینی مشارکت کنند و طی آن محصولات و خدمات یا فرایندهای نوآورانه از طریق ایجاد فرهنگ کارآفرینی به ظهور برسند (احمد پور و مقیمی, 1385).

كارآفرين سازماني :

كسي كه تحت حمايت يك شركت ، محصولات ، فعاليتها و تكنولوژي جديد را كشف و به بهره برداري مي رساند . کارآفرین ممکن است به گونه ای مستقل عمل کند و یا در درون سازمان ها و شرکتهای موجود کارآفرینی کند و با فعالیتهای نوآورانه خود باعث به وجود آندن ایده ها ، فرآیندها ، روشها ، رویه ها ، کالاها و خدمات نوینی در سازمان شود و به این ترتیب ، موجبات رشد و بالندگی سازمان را فراهم آورده ، بر ثمر بخشی و اثر بخشی آن بیفزاید . کارآفرینان سازمانی کسانی هستند که فکر می کنند کارها را می توان به طریقی دیگر و به نحوی بهتر انجام داد .چنین افرادی با درک محیط ، برای خود ، بینش و آرمانی تعیین می کنند و برای نیل به  آرمان خویش با پشتکار و پیگیری ، تلاش می ورزد  (سعیدی کیا, 1382).

كارآفريني شركتي :

كارآفريني شركتي به مفهوم تعهد شركت به ايجاد و معرفي محصولات جديد ، فرآيندهاي جديد و نظام هاي سازماني نوين است (سعیدی کیا, 1382).

آموزش :

فراگيري تخصص ها ، مهارتها ، شناخت و آگاهي است كه فرد را جهت پذيرش سمت جديد و با انجام وظايف مختلف در مقطع زماني خاص كه از پيش تعيين شده است ، آماده و تجهيز مي نمايد به تعبيري ديگر : آموزش كوششي است كه توسط سازمانها براي تغيير رفتار افراد از طريق فرآيند يادگيري و بخاطر افزايش اثر بخشي آنها صورت مي گيرد (احمدپور , 1383).

پس :

كارآفريني فرآيند خلق چيز جديد و با ارزش است با اختصاص زمان و تلاش لازم در نظر گرفتن ريسكهاي مالي ، رواني و اجتماعي و رسيدن به رضايت فردي و مالي واستقلال .

اين تعريف بر چهار جنبة اساسي كارآفريني تأكيد مي ورزد بدون در نظر گرفتن زمينة كار. نخست ، كارآفريني مستلزم فرآيند خلق است – خلق هر چيز ارزشمند و جديد اين خلق بايد براي كارآفرين و مخاطبي كه اين خلق براي او انجام شده است ارزش داشته باشد (احمدپور, 1383).

كارآفريني و ا نواع آن :

– پروسة ايجاد ثروت.

– پروسة تخريب خلاق.

– پروسة هدايت به « خلق سازمان جديد » بدون توجه به نوع و پتانسيل سازمان.

– توسعة موقعيتها و اقداماتي نوآورانه همراه با خطر ، چه در سازماني كه قبلاً تأسيس شده يا به صورت آزاد ومستقل .

– روش اداره اي است كه فرصتها را بدون در نظر گرفتن منابع موجود و قابل كنترل فعلي ، تعقيب مي كند .

– وظايف ، فعاليتها و اعمالي كه براي تحقق فرصت شناخته شده و ايجاد سازماني مناسب با آن ، كمك مي كند .

– پروسه اي است فراتر از شغل و حرفه بلكه كارآفريني يك شيوة زندگي است . به طوركلي ادبيات كارآفريني نشان مي دهد كه كارآفريني در سه زمينه يا قالب ذيل شكل مي گيرد :

1- در قالب افرادآزاد وغير وابسته به سازمان ( كارآفرينان شخصي- كارآفريني مستقل )[2]

2- در قالب كاركنان سازمان ( كارآفرينان سازماني – كارآفريني درون سازماني )[3]

3- در قالب سازمان ( سازمان كارآفرين – كارآفريني سازماني )[4]

( هيسريچ و پيترز ، ترجمه: فيض بخش ،  1383 ).

كارآفرينان مستقل ( شخصي ) :[5]

صاحبنظران و انديشمندان دربارة كارآفرينان مستقل نظرهاي متنوعي اظهار داشته اند كه متعاقباً به آنها خواهيم پرداخت ولي اساساً سه انگيزة اوليه باعث مي شود كه كارآفرينان براي خود ، كار كنند كه عبارتند از:

  • نياز به پيشرفت ؛
  • علاقه به آزادي و استقلال ؛
  • احتياج به رضايت شغلي ؛ (سعیدی کیا, 1382).

كارآفرينان سازماني[6]

درواژة intrapreneur ، پيشوند intra به معني within است ، بنابر اين intrapreneur يعني كارآفريني كه در استخدام شركتي قرار گرفته است و در همة سطوح سازماني يافت ميشود كلمة intrapreneur در حقيقت مخفف Intracorporate entrepreneur است. البته در ادبيات كارآفريني ، كلمة intraentrepreneur  نيز به معني كارآفرين سازماني ديده شده است .

در ابتدا اعتقاد بر اين بود كه كارآفرينها شخصاً صاحب و مالك كار خود هستند ، اما امروزه معتقدند كارآفرين ها مي توانند در استخدام شركتها درآيند ، از همين جا واژة كارآفرين سازماني[7] به وجود آمد . چنانچه بپذيريم كه كارآفرينان مستقل به دليل استفاده از امكانات مالي و دانش فني سازمانهاي بزرگ به استخدام آنها در مي آيند ، در آن صورت كارآفرينان سازماني و مستقل ذاتاً فرق چنداني نخواهند داشت ، اما هنگامي كه فرد كارآفريني به استخدام سازماني در مي آيد به تبع محدودة مسئوليتها و اختيارات سازماني خود ، نقش ديگري پيدا مي كند كه كمي با نقش آزاد و مستقل آن تفاوت دارد (سعیدی کیا, 1382).

نقش کارآفرینان در جامعه:

 كارآفرينان بعنوان موتور توسعة اقتصادي ، نقشهاي مختلفي را در جامعه ايفا مي كنند كه هر يك از اهميت ويژه اي برخوردار است . فهرست زير خلاصه اي است از آثار و نقشهاي كارآفرينان در جامعه :

  • عامل اشتغال زايي ؛
  • عامل انتقال تكنولوژي ؛
  • عامل ترغيب و تشويق سرمايه گذاري ؛
  • عامل شناخت ، ايجاد ، و گسترش بازارهاي جديد ؛
  • عامل تعادل در اقتصاد هاي پويا ؛
  • عامل تحول و تجديد حيات ملي و محلي ( كارآفرين فراتر از شغل و حرفه است ، بلكه يك شيوة زندگي است – كارآفريني همة فعاليتهاي بشر را در برمي گيرد ، از شعر گفتن تا رهبري جنگ ) ؛
  • عامل كاهش بوروكراسي اداري ( كاهش پشت ميز نشيني و مشوق عمل گرايي و ….)
  • عامل نوآوري و روان كنندة تغيير ؛
  • به عنوان يكي از عوامل توليد مثل : زمين ، سرمايه ، انسان و ….
  • عامل تحريك ، و تشويق حس رقابت ؛
  • عامل ساماندهي منابع و استفادة اثر بخش از آنها ؛
  • عامل يكپارچگي و ارتباط بازارها ؛
  • عامل رفع خلل ، شكافها ، و تنگناهاي بازار و اجتماع (احمدپور,1383).

ويژگيهاي شخصيتي كارآفرينان :

آنچه يك فردكارآفرين را از ساير افراد متمايز مي كند ، يك مشخصه ي خاص نيست مجموع خصايص و ويژگي ها درتعيين هويت يك كارآفرين و بروز نشانه هاي كارآفريني مؤثر است . مجموع اين نشانه هاست كه سبب مي شود درعرف فرهنگ كارآفريني به شخصي عنوان كارآفرين اطلاق شود. برخي از ويژگي هاي مشترك و بارز كارآفرينان كه در مطالعات روان شناختي به دست آمده است،نشان ميدهد كه اغلب اين افراد داراي روحيه ي ريسك پذيري ، نوآوري (خلاقيت وايده سازي(    ، اعتماد به نفس ، پشتكار ، آرمان گرايي ، فرصت گرايي ، نتيجه گرايي و آينده نگري هستند اغلب در كارها پيشقدم مي شوند و شديداً اهل كار و عمل اند .

كارلند[8] و همكارانش اهم ويژگيهايي را كه در مورد كار آفرينان مورد بررسي واقع گردیده و تائيد شده بودند، جمع آوري نمودند كه اهم آنها عبارتند از:

1- نياز به توفيق [9]   2- تمايل به مخاطره پذيري [10] 3- نياز به استقلال   [11]    4- داراي مركز كنترل دروني [12] 5- خلاقيت –  6- نوآوري [13]7- اعتماد به نفس [14]  8- دانش فني [15] (اينترنت عظيمي 1386)

اما برخي از محققان ، كارآفرينان را از ابعاد گسترده تر و ديدگاه هاي جديدتري مورد بررسي قرار داده اند و مشخصات زير را درباره ي آن ها ارائه داده اند :

1- كارآفرينان در صورت لزوم قواعد و قوانين را زير پا مي گذارند.

2- آنها به فرهنگ تشكر و قدرداني از پرسنل واطرافيان خود اعتقاد دارند و آن را به كار مي گيرند.

3- نتيجه ي اعمال خود را به راحتي قبول مي كنند.

4- اعمال خود را با ديگران مقايسه مي كنند.

5- ظرفيت رويارويي با ابهام در حل مسائل را در خود به وجود مي آورند.

 

 

 

 

آآ

6- مدام در حال جست و جو و كسب اطلاعات اند.

7- رابطه اي آنان با اطرافيان و پرسنل اغلب دوستانه و غير رسمي است .

8- افراد قاطعي اند ؛ به سرعت تصميم مي گيرند و به سرعت به تصميم خود عمل مي كنند.

9- در آنها اميد به موفقيت بيشتر از ترس از شكست است.

8- افرادقاطعي اند ؛ بسرعت تصميم ميگيرند و بسرعت به تصميم خود عمل مي كنند.

9- در آنها اميد به موفقيت بيشتر از ترس از شكست است.

10-  تمايل به كنترل سهل گير دارند تا سخت گير.

11- آنها پرورش دهنده ي افكار جديد خود و ديگرانند.

12- در برابر موانع و مشكلات قاطعانه تلاش و پشتكار از خود نشان مي دهند.

13- با حالتي جست و جو گر در حال يافتن فرصت هاي جديدند.

14- با برنامه ريزي دقيق به طرف هدف تعيين شده خود حركت مي كنند  (احمدپور,1383).

خلاقیت می تواند به راههای مختلف در کارآفرینی وارد شود کارآفرین ممکن است ایده ای جدید برای محصول یا خدمت داشته باشد کاری که از آنچه قبلا وجود داشته است متفاوت بوده توسط مشتریان مفید یا مطلوب تلقی گردد. در حقیقت کارآفرینی غالبا بصورت پیگیری فرصتها بدون توجه به منابعی که اکنون در اختیار دارد تعریف می شود (اینترنت , قاسم زاده,1386).

كارآفرينان به بهره گيري از نيرويي كه در خود براي حل خلاقانة مسئله ، ريسك پذيري ، تحمل ابهام و ….. سراغ دارند ، قادرند به زيركي و ظرافت و سرعت هر چه تمامتر ، تهديدات و تنگناهاي محيطي را تبديل به فرصت كنند و در شرايط سخت مثل كمبود ارز ، تورم ، جنگ و غيره ، فرصتهاي جديدي را كشف و از آنها بهره برداري كنند كه هم به نفع خود آنهاست و هم نهايتا ً منجر به رفع تنگناهاي جامعه مي شود . به عنوان مثال : امروزه به خوبي شاهد هستيم كه چطور شركتهاي كارآفرين بزرگ با به كارگيري « استراتژي بازاريابي محيط زيست محور كارآفرينانه گرا »[16] ،  تنگناهاي « آلودگي محيط زيست » را به يك فرصت و مزيت رقابتي تبديل كرده اند كه نهايتا ً هم خود منتفع شده اند و هم به خواسته هاي جامعه ، سياستهاي دولت و مسئوليت اجتماعي خود ، لبيك گفته اند (احمدپور , 1383).

خصوصیات و قابلیت های کارآفر ینان را به سه بخش می توان متمایز ساخت: 1) مهارت های کلیدی متهورانه و مبتکرانه    2 ) کارآفرین به عنوان یک مدیر    3) کارآفرین به عنوان یک تاجر یا یک بازرگان    .

اگر چه مهارتهای کلیدی گاهی اوقات به نظر می رسد جزء صفات شخصیتی باشندکه همراه انسان به دنیا می آیند ولی برخی از این مهارتها می تواند رشد داده شوند. کارمارامن[17] ( 2002) مهارتهای کلیدی را شامل توجه بیشتر بر ایجاد فعالیت های  یادگیری در راستای خودجهت دهی ، نوآوریهای آموزشی و تعلیمی و همچنین محصور کردن مفاهیم آموزشی مرتبط با آموزش حرفه ای را بیان می کند.

ادبیات کارآفرینی بر اساس خصوصیات و صفات یک کارآفرین متمرکز شده است. پیشرفت یک کارآفرین اغلب مهم جلوه می کند. چیزی شبیه یک حادثه بحرانی و تکان دهنده در زندگی یک کارآفرین به شمار می آید. موقعیت آن چیزی است که کارآفرین به هنگام تصمیم گیری آن را انتخاب می کند. هرچند مینربرگ[18] در ادبیات کارآفرینی روی خصوصیات و ویژگیهای کارآفرینان توجه کرده است و به شدت بر ادله تجربی متکی می باشد. یادهر کویپ[19] (1996) بر تعدادی از این صفات نظیر انگیزش نیاز، به خود مختاری ، استقلال، خلاقیت و اصیل بودن، ابتکار عمل داشتن، ریسک پذیری، پیروی از احتمالات ، هدفهای چالشگرانه، اعتماد به نفس ، مرکز کنترل درونی و بردباری اشاره دارد. (0 جرون آنستنک[20] 2003 ترجمه: عزیز زاده )

كارآفرين كيست ؟

در جواب اين سوال كه چه كسي مي تواند كارآفرين باشد ، بايد گفت : « كساني كه بتوانند به درستي تصميم بگيرند ، مي توانند كارآفرين باشند .» از واژه ي كارآفرين نيز تعاريف بسياري ارائه شده است اما چكيده ي اين تعاريف را مي توان به شرح زير بيان كرد . كارآفرين كسي است كه :

  • يك واحد تجاري جديد را تأسيس كند . 2- مديريت عمومي يك فعاليت تجاري يا تخصيص منابع آن را به عهده بگيرد. 3- بتواند از كالا ، فرآيند ، بازار ، مواد اوليه يا سازمان جديد بهره برداري تجاري كند . 4- مخاطره ي ناشي از زيان يا شكست بالقوه ي يك واحد تجاري را كه به طور غيره متعارفي زياد است ، قبول كند . 5- هدف او دستيابي به سطوح بالاي رشد و سودآوري در يك واحد تجاري باشد (احمدپور, 1383).

كارآفرين، توانايي ايجاد ساخت يك ديدگاه از هيچ است كارآفريني اساسا يك عمل خلاقانه انساني است ، به كارگيري انرژي در آغاز و پیاده سازي يك پروژه اقتصادي يا يك سازمان ، كه صرفا تماشاگران يا تحليل نمودن اين ديدگاه مستلزم خطرپيشگي حساب شده ، چه شخصي و چه مالي است و سپس انجام هر آنچه كه ممكن باشد براي كاهش دادن احتمال شكست كارآفريني، همچنين شامل توانايي ساخت يك تيم اقتصادي يا كارآفرين براي پياده سازي مهارتها و استعدادهاي فرد است . حس كردن فرصتهايي كه ديگران آن را آشوب و نابساماني مي بينند.

اينکه چگونه منابع را يافته و آن را كنترل كرد. (گرامي نژاد ، 1385)

كارآفرين به منظور تحقق ايده اش عوامل مورد نياز مانند نيروي انساني ، تجهيزات مواد اوليه و سرمایه را فراهم مي آورد و با استفاده از قدرت تصميم گيري ، مهارت ها و استعدادهاي فردي ، ايده اش را محقق مي سازد و به وسيله طراحي، سازماندهي، راه اندازي و مديريت واحد جديد ، به كسب درآمد بپردازد.

همچنين در اين راه خطرات شكست را به دليل فعاليت در محيط غير قابل كنترل و مبهم مي پذيرد. بطور خلاصه كارآفرين سازمان دهنده و فعال كننده يك واحد اقتصادي يا غير اقتصادي به منظور دستيابي به سود دستاوردهاي شخصي يا اجتماعي است . ( سعيدي كيا، 1385)

اگر منشاء تقریبا هر کسب کاری را در دنیا بررسی کنیم یک کارآفرین می یابیم – فردی که یک ایده یا یک فرصت برای ارائه یک فرآورده یا خدمت را به نحوی سودآور تشخیص داده و صرف نظر از اشکالاتی که در سر  راهش وجود داشته آن را به ثمر رسانده است, با توجه به مانع های زیادی که بر سر راه یک کارآفرین در چنین طرح پیچیده ای وجود دارد , خلاقیت قابل ملاحظه ای لازم است( اینترنت , قاسم زاده 1386).

به بياني ديگركارآفرين ، فردي است كه داراي ايده و فكر جديد است و از طريق فرآيند تأسيس و ايجاد يك كسب و كار( كسب و كار در منزل[21] ، كسب و كار الكترونيكي[22] e –، كسب و كار مجازي[23] ، كسب و كار كوچك و متوسط SME [24] ، كسب و كارخانوادگي[25] و قبول مخاطره ي مالي و اجتماعي ، محصول يا خدمات جديدي را به بازار معرفي مي كند  . او كسي است كه توانايي درك و پيدا كردن خلاها و فرصت ها را دارد و از طريق پرورش فكر و تبديل فكر خود به يك محصول و خدمات جديد ، در جامعه اقدام به ارزش آفريني از هيچ مي كند (احمدپور , 1383).

كارآفريني و توسعه :

با تغيير و تحولات سريع و شتابان محيط بين المللي و گذر از جامعه ي صنعتي به جامعه ي اطلاعاتي و جهاني شدن اقتصاد ، مباحثي اساسي درباره ي راهكارهايي كه منجر به توسعه و رشد اقتصادي و حل معضلات اشتغال ، عدالت اجتماعي و رفاه جامعه مطرح مي شود ، ارائه مي گردد . با توجه به شرايط فوق يكي از مفاهيم جديد ، نقش كارآفريني در توسعه ي پايدار در جوامع داراي پتانسيل بالا و جوامع خواهان تحول و تغيير است . به نظر بسياري از دانشمندان سوال اصلي در اذهان عمومي اين است كه چرا كشورشان نسبت به كشورهاي ديگر عقب افتاده است و چگونه مي شود راه ترقي و پيشرفت را هموار كرد . اين سوال بيشتر در ذهن نخبگان دانشگاهي و قشر روشنفكري عميق تر است . « دليل اين كه ما هر روز بيشتر عقب مي مانيم ، چيست ؟ » با توجه به اين كه وقتي افراد يك جامعه از نظر فردي ، هوشي و استعداد و مهارت خود را با افراد و كارگزاران ساير جوامع مقايسه مي كنند ، هيچ نقصاني در خود نسبت به آنان نمي يابند . پس دليل اين عقب ماندگي چيست ؟

به عبارت ديگر پيش فرض اساسي اين است كه كشوري موفق و توسعه يافته است كه قدرت ايجاد شركتهاي برتردرسطح كلاس جهاني را داشته باشد . در پاسخ به سوال كه چگونه مي توان اين شركتهاي موفق كلاس جهاني را تأسيس كرد بايستي دراين مسير جست و جو كردكه اساساً چه كساني خالقان اين شركت هاي موفق كلاس جهاني هستند ؟ ازاين افراد بعنوان قهرمانان توسعه ،خالقان ارزش ها، وكارآفرينان ياد مي كنيم . بنابر اين كارآفرينانها به عنوان لكوموتيورانان توسعه ، نقش اساسي دراين شركت هاي كلاس جهاني را به عهده دارند و كشوري درآينده در مسيرتوسعة پايدار قرارميگيرد كه ساز و كارهاي ايجاد شركت هاي دركلاس بين المللي را هرچه بيشتر و سهل تر فراهم كند (احمدپور, 1383).

كارآفريني و اقتصاد:

در شرايط گذر يك جامعه ي صنعتي به سمت جامعه ي اطلاعاتي ، بنيان هاي تبديل ماده و انرژي به دانش و دانايي تغيير مي كند و جامعه به جاي توجه به نيروي بازو مدار به نيروي مغز مدار توجه مي كند . از سطح كلان جامعه گرفته تا سازمان ، كار و نيروي انساني دچار تغييرات مداوم مرتبط با محيط بين المللي مي شوند . ضرورت دارد تا مديران ما نيز با مفاهيم جديد كسب و كار آشنا شوند (احمدپور, 1383).

بوجود آوردن شرایط خارجی مناسب در سه محور , اقتصاد, سیاست و علم, تعیین کننده رشد و توسعه خلاقانه در هر اجتماع است. اهمیت حیاتی رشد نظام های طبقه بندی اطلاعات علمی در کشور نباید از دید برنامه ریزان دور شود. (احمدپور و مقیمی , 1385).

[1] Kuranko . Donald.F

[2] – Individual   entrepreneurs – independent  entrepreneurship

 

[3] – Intrapreneurs – intrapreneurship (intrapreneuring )

 

[4] – Entrepreneurial  Organizatron – corporate  entrepreneurship

 

[5] – (individual   or   independent  entreprenurs )

 

[6] – intrapreneurs

[7] – intrapreneur

[8] – Carland

[9] Need for Achievement

[10] Risk beaning

[11] Indepen dence

[12] Lo cus of control Internal

[13] Innovation

[14] Self- Confidence

[15] Technical Knawledge

[16] – enviropreneurial, marketing strategy

[17] – Kamaramen

[18] – Minner Berg

[19]– Yaddherquip

[20] – Jrown Anstenk

[21] – home business

[22] – business

[23] – virtual business

  1. Small medium enterprises

[25] – Family business

فرضيه هاي پژوهش :

فرضيه اصلي: آموزش خلاقيت بر افزایش نگرش كارآفرينانه بيكاران مؤثر است .

فرضيه های فرعي:

 1) آموزش خلاقيت بر افزایش رفتار كارآفرينانه مؤثر است.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران با فرمت ورد