پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : روانشناسی گرایش :صنعتی و سازمانی-دانلود پایان نامه

1


thesis-download

عنوان پایان نامه :پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه های روانشناختی 

تکه ای  از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

 

یکی از نشانه های وجود سقف شیشه ای ، امتناع زنان از مشارکت در شبکه های غیر رسمی مردانه است. در اکثر موارد افراد از پیوندهای اجتماعی خود برای تحرک شغلی فراتر از آنچه به وسیلۀ موقعیت ساختاری پیش بینی شده ، استفاده می‌کنند. اما زنان شاغل کمتر قادر هستند از طریق شبکه های روابط اجتماعی گستردۀ خود، تحرک شغلی پیدا کنند(جواهری و قضاوتی، 1383 ؛ به نقل از جواهری و داریاپور، 1387).

نظریۀ سقف شیشه‌ای به پدیدۀ رشد و برخورد اشتغال زنان با مانع اشاره می‌کند. در بسیاری از موارد زنان خیلی خوب در موسسات خود تا جای معینی بالا می‌روند و سپس به نظر می‌رسد مانع یا سقفی وجود دارد که از پیشرفت آنان جلوگیری می‌کند. بعنوان مثال، برخی زنان به سطوح بالای مدیریتی دست می‌یابند اما نمی‌توانند درهای مدیریت اجرایی را بگشایند. انها می‌توانند مشاغل مدیریتی و اجرایی را از پشت شیشه‌ای ببینند اما نمی‌توانند مانع را از میان بردارند. بسیاری از زنان با استعداد در برابر مانع شیشه‌ای باقی نمی‌مانند و بگونه‌ای منفعل آن را تحمل نمی‌کنند، در عوض آنها به یک شرکت دیگر می‌روند یا یک فعالیت تجاری را خود آغاز می‌کنند و اغلب به گونه‌ای موفقیت آمیز با شرکت‌هایی که آن را ترک گفته‌اند ، رقابت می‌کنند ( گودرزی ، 1388).

همچنین بر اساس نظریۀ امتداد که از دیگر آسیب‌های اشتغال زنان ، امتداد خانه به بیرون از آن را مطرح می‌کند؛ بیان می‌دارد که مرد و زن وارد بازار کار می‌شوند اما با فرصت‌ها و امکانات نابرابر. مرد با خروج از خانه کمتر در اندیشۀ شرایط خانگی است ولی زن حتماً در حین انجام کار باید به یاد خانه، فرزندان، خوراک، پوشاک و حتی محل آنان باشد. او باید هر لحظه رصد کند که فلان فرزند اکنون کجاست و خانه در چه وضعیتی است . قطعاً این امر فرصت توفیق را از زنان می‌گیرد و امکان برابری برای شکوفایی در شرایط کار را بطور یکسان به دو جنس واگذار نمی‌کند. این شرایط نیز می‌تواند به کاهش اشتیاق سازمانها برای جذب زنان بیانجامد( اسمیت، 2009) .

از طرفی شماری از مطالعات نشان می‌دهد که زنان ممکن است مستعد تعارضات نقشی بین محل کار و خانه باشند. احتمالا به این دلیل که آنان به طور سنتی مسئولیت خانوادگی بیشتری را بر عهده گرفته اند. زنان شاغل ، حداقل آنانی که فرزندانی دارند، احساس گناه و تعارض قابل توجه و فقدان همدردی از جانب کارفرمایان را تجربه می‌کنند(فلچر ، 1381). از طرف دیگر موانع سازمانی نیز باعث می‌شود عملکرد شغلی زنان کاهش پیدا کند. دسترسی محدود زنان به پست‌های بالاتر ، مشکلات مربوط به شبکه های غیر رسمی صاحبان قدرت در سازمان و تقسیم پست‌ها و مقام‌ها بین خود و نیز فقدان مهد کودک‌های مناسب در بعضی سازمان‌ها ، نمونه‌ای از این گونه موانع سازمانی محسوب می‌شود(ساعتچی ، 1382).

با اینکه قانون کار در ایران مبنای جنسیتی ندارد و برای زنان امتیازاتی در نظر گرفته است، اما به لحاظ مسائل ناشی از وظایف خاص زنان در نقش همسری و مادری از طرف برخی فعالان حقوق زن در بوتۀ نقد گذاشته شده تا شاید با تجدید نظر در آن فرصتهای شغلی بیشتری برای افزایش سطح اشتغال و انگیزش آنان و رفع موانع سنتی ایجاد گردد ( کار ، 1380) .

 

 

 

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 

دانلود پایان نامه:پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه های روانشناختی