برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
قرآن که معنای لغوی آن عبارت است از خواندن و یا خبر به مصحف شریف تعبیر شده است این کتاب نه یک کتاب علوم تجربی، نه تاریخ، نه کلام، نه فلسفه و عرفان و نه حتی کتاب احکام و اخلاق است و در عین حال جامع همهی آنهاست.
قرآن اولین کتاب وکلام الهی است که مستقیماً در آن با بشر گفتگو شده که در کتب سابق مختص نبی و رسول خدا بود و از اسرار و رموزی سخن میگفت که تعبیر و تفسیر آن برای عموم فقط از طریق بیان پیامبران و سیرهی عملیاشان قابل درک بود مانند رفتار توحیدی نوح، ابراهیم، موسی و عیسی علیهم صلواه الله.
امّا در قرآن اتّفاقی افتاد که به بلوغ عقلی و تکامل فکری بشر مشروعیت آسمانی بخشید. قرآن در جلوهی فرقانی خود معیار سنجشی به انسان داد تا خدای خویش را نزدیکتر از رگ گردن درک کند[1] و بتواند به میزان عبودیت خویش پی ببرد.
در این میان لازمهی بهرهوری هر چه بیشتر از این اقیانوس بیانتها ، شناخت و معرفت هر چه بیشتر است، شناخت و معرفتی که امیدمان به جنبهی عملی آن است تا در سیر تکامل خویش دقیق و سریع قدم برداریم. « و سارعو الی مغفره من ربّکم[2]» استفاده از علوم ادبی برای درک بهتر از مفاهیم قرآنی به ما نه تنها سرعت درک مطلب بلکه در رسیدن به درک صحیح کمک میکند.
بحث دلالات استعاری در آیات قرآن که موضوع پایان نامه میباشد همان استفاده از یکی از شاخههای علوم بلاغی ، برای درک بهتر مفاهیم قرآن کریم است.
استعاره یکی از راه های بیان مقصود متکلم به مخاطبین است که در انتقال مفاهیم ذهنی بسیار موثر است. از آنجا که قرآن کریم در مواضع متعدد از انواع استعارات استفاده کرده است و در هر مورد غرض یا اغراض خاصی اراده شده است فهم دقیق آنها نیاز به آشنایی با انواع دلالت های استعاری دارد . دشواری این علم بر دانشمندان و صاحب نظران پوشیده نیست و این پایان نامه در صدد آن است که ضمن معرفی انواع دلالات استعاری ، مصادیق قابل ملاحظه ای از آیات قرآنی را به شکل دقیق و از جنبه های متفاوت بررسی نماید تا بدین وسیله گامی موثر در فهم بهتر و تفسیر کامل تر آیات قرآنی برداشته شود.
زمخشری درمقدمه ی تفسیرکشاف خویش درباره ی اهمیت دوعلم معانی وبیان می نویسد :
“… عالم علم کلام اگردرصناعت کلام برهمه ی اهل دنیا چیره شود وحافظ قصص ومسائل تاریخی حتی اگرازابن القریه حافظ تر باشد… ودانشمند نحودان اگر درعلم نحو از سیبویه داناتر باشد… هیچ یک نمی توانند به کنه آیات قرآنی پی ببرند، مگر اینکه در دوعلمی که مختص به قرآن است تبحر پیدا کنند، وآن دو علم ، معانی و بیان است”.
[1] – سورهی ق – آیهی 16
[2] – سورهی آل عمران – آیهی 133
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد
نظرات شما عزیزان: