دانلود پایان نامه های رشته حسابداری همه گرایش ها

دانلود متن کامل پایان نامه های رشته حسابداری همه گرایش ها (بورس اوراق بهادار-حسابداری دولتی مالی صنعتی)

به وبلاگ من خوش آمدید

:: اسپرت اریو
:: اپشن اریو z300
:: کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دانلود پایان نامه های رشته حسابداری همه گرایش ها و آدرس thesis-accounting.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








پایان نامه تا چه حدی شیوه های حاکمیت شرکتی روی مدیریت سرمایه در گردش تاثیر میگذارد

رشته حسابداری

عنوان : تا چه حدی شیوه های حاکمیت شرکتی روی مدیریت سرمایه در گردش تاثیر میگذارد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فصل اول

کلیات پژوهش

مقدمه

در ادبیات مالی یک عقیده ی رایج در مورد اهمیت مدیریت سرمایه در گردش وجود داردوآن اینکه: سرمایه در گردش عامل مهمی است و به عنوان عامل موثر بر سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود.

یکی از مهمترین بحثهای مدیریت یک واحد انتفاعی، مدیریت سرمایه در گردش آن است که نقش قابل توجهی در رشد و بقای واحد انتفاعی ایفا می کند.

درفضای اقتصادچالشی که سازمانهای بین المللی راههای جدیدی رابرای رشدوبهبودعملکردمالی ریسک جستجو                می کنند،سرمایه درگردش بعنوان منبعی مهم برای بهبودعملکردمالی به شمارمی آیدوشامل مبالغی است که در دارایی های جاری سرمایه گذاری می شود.

بااین اوصاف مدیریت سرمایه درگردش نیازاساسی توانایی سازمان برای سازگاری دراقتصادپرچالش است. مدیریت سرمایه درگردش مطلوب به برقراری تعادل بین حفظ نقدینگی برای پشتیبانی ازعملیات روزانه وحداکثرسازی فرصتهای سرمایه گذاری کوتاه مدت کمک می کند.به بیان دیگر،مدیریت سرمایه درگردش عبارتست از تعیین حجم وترکیب منابع ومصارف سرمایه درگردش به نحوی که ثروت سهامداران افزایش یابد.

به عقیده گیتمن،فرایند مدیریت سرمایه در گردش شامل تصمیماتی درباره جنبه های متعدد سرمایه گذاری وجوه نقد موجود،حفظ سطح معینی از موجودی ها، مدیریت حساب های دریافتنی و پرداختنی است.(هرمزی،احمدی:1391)

هدف اصلی مدیریت سرمایه در گردش حفظ مانده مطلوب هر یک از اجزای مدیریت سرمایه درگردش است.

کسب و کار موفق به شدت به توانایی مدیران مالی در مدیریت اثر بخش حساب های دریافتنی، موجودی کالا و حساب های پرداختنی وابسته است. بااشاره به کاهش درقیمت سهام شرکت آمازون دات کام دراواسط سال2000،مدیریت سرمایه درگردش کاراراکلیدی برای رسیدن به جریان نقدی سالم می دانند. همچنین آنها براین عقیده اند شرکتهایی که دارای استراتژی های مدیریت سرمایه درگردش ضعیف هستندبه مرورزمان مزایای رقابتی وانعطاف پذیری خودراازدست میدهند. فروپاشی شرکت‌های بزرگ از قبیل انرون، ووردکام، آدفی، سیکو، لیوسنت، گلوبال کروسینگ، سان‌بیم، تیکو، اکسروکس و … که موجب ایجاد ضرور و زیان بسیاری بر سرمایه‌گذاران ذینفعان شد و ناشی از سیستم‌های ضعیف حاکمیت شرکتی در سطح بین‌المللی بوده است.

مدیریت سرمایه در گردش به عنوان یک مکانیسم کلیدی مشاهده می شود و همچنین یک مسئله حیاتی در تصمیم گیری مدیریت مالی در نظر گرفته می شود. و این کار اثراتی بر نقدینگی و همچنین در سودآوری شرکت دارد. علاوه بر این،یک مدیریت سرمایه در گردش مطلوب بطور مثبت در ایجاد ارزش شرکت کمک می کند.

امروزه اگر شرکت ها بخواهند از مزایای جهانی شدن سرمایه برخوردار شوند وقابلیت آن را داشته باشند تا سهام خود را در بورس های معتبر دنیا عرضه نمایند واز این طریق بتوانند سرمایه های کم هزینه وبلند مدتی را جذب کنند، عواملی از جمله یک برنامه منظم و مدون تحت نظام حاکمیت شرکتی ضرورت دارد. با توسعه شرکت های سهامی ومطرح شدن تئوری نمایندگی وافزایش وظایف واختیارات هیأت مدیره شرکت ها، این سؤال به صورت جدیترمطرح می گرددکه مدیرانی که درواقع مالک شرکت نمی باشند چگونه پیگیرمنافع سهامداران(مالکان موسسه) خواهندبود. با تفویض اختیارات نامحدود ازسوی مالکان شرکت به هیأت مدیره، توجه به نظام حاکمیت شرکتی به صورت چشمگیری افزایش یافته است.برای این منظور تقویت فرهنگ پاسخگویی وارتقاءشفافیت اطلاعات در شرکت های سهامی امری لازم است.قانون تجارت ایران در قسمت مربوط به شرکت های تجاری با نیازهای امروزونیز با عنایت به تحولات موجود در بازار سرمایه دچار کمبود هایی به ویژه در زمینه حقوق سهامداران ونیز درنحوه اداره وکنترل شرکت می باشد.همچنین این قانون از یکسری مشکلات ساختاری درمدیریت نیز رنج می برد.تمرکز سهام در دست گروهی خاص،هزینه های نمایندگی را افزایش داده وزمینه فرصت طلبی را برای سهامداران اکثریت ومدیران منتخب آن ها فراهم نموده است.رفع اینگونه نارسایی ها وچالش ها نیازمند وجود یک نظام حاکمیت شرکتی مناسب در شرکت های سهامی است.نظام حاکمیت شرکتی در پی تغییر وتحول در مدیریت شرکت های سهامی از مدیریت سنتی به سوی مدیریت پویا ومستقل می باشد.در این ساختار نه تنها منافع سهامداران تضمین می شود بلکه شرکت درمقابل اشخاصی نظیر: طلبکاران، بانکها، مصرف کنندگان ونهایتاًجامعه نیز پاسخگو می باشد.

حاکمیت شرکتی در طول دو دهه گذشته با توجه به اصلاحات خاص اقتصادی درکشورها و حوادث تاریخ اقتصادی مانند بحران در بازار منطقه ای و سرنگونی شرکت های بزرگ،موردتوجه زیادی قرارگرفت و به عنوان پیامدهای مهمی برای رشد اقتصاد در نظر گرفته می شود..شیوه های خوب حاکمیت شرکت ها در کاهش ریسک برای سرمایه گذاران ،. جذب سرمایه برای سرمایه گذاری و بهبود عملکرد شرکت مهم است.پژوهشگران به طور معمول تکامل حاکمیت شرکتی رااز نظر تغییر در رابطه بین مالکیت وکنترل توصیف می کنند.

 

در سال‌های اخیر، مفهوم حاکمیت شرکتی به عنوان یک جنبه اصلی و پویای تجارت تبدیل  شده است و در اقتصاد امروز توجه به آن به طور تصاعدی رو به افزایش است و پیشرفت‌های متعددی درخصوص نحوه اعمال حق حاکمیت شرکتی در سطح جهانی صورت گرفته است بطوریکه سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان توسعه اقتصادی (OECD) استانداردهای قابل قبول بین‌المللی را در این مورد فراهم می‌کنند. در امریکا این نتیجه در سطوح تحصیلی دانشگاهی و بریتانیا همچنان مورد تدریس واقع می‌گردد و به تبع آن نیز سازمان‌ها به تقویت سیستم‌های حاکمیت شرکتی خود بطور مستمر ادامه می‌دهند و به سهامداران و روابط آن‌ها، میزان و سطح پاسخگویی، بهبود عملکرد هیأت مدیره، حسابرسان و سیستم‌های حسابداری و کنترل داخلی، بصورت ویژه توجه می‌شود و همواره بدنبال روش‌هایی هستند که شرکت‌ها با این روش‌ها بهتر کنترل و اداره شوند.

براساس مطالعات کیل و نیکلسون[1] (2003) ، تئوری نمایندگی به عنوان تفکیک کنترل از مالکیت مشاهده   می شود. این بدان معنی است که مدیران حرفه ای،یک شرکت را به نمایندگی از صاحبان شرکت مدیریت   می کنند. علاوه بر این، یک راه حل برای تضادنمایندگی داده شد مبنی براینکه مدیریت ارشد یک شرکت به منظور تضمین یک رابطه مثبت بین حاکمیت شرکتی و میزان سهام متعلق به مدیریت ارشد باید مالکیت قابل توجهی از شرکت را داشته باشد .

در مقابل ،تئوری نظارت به عنوان تئوری دارنده سهام در نظر گرفته می شود. این نظریه نشان می دهد که هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت، به عنوان ناظر،عامل انگیزه بیشتری برای عمل در جهت منافع شرکت به جای منافع شخصی خود می شوند.

علاوه بر این، کاجانانتان[2])2012) ابعاد شیوه حاکمیت شرکتی مثل کمیته هیئت مدیره ، اندازه هیئت مدیره، جلسه هیئت مدیره و ترکیب هیئت مدیره راازدید شرکتهای تولیدی سریلانکایی به عنوان سبک رهبری ، شناسایی کرده است .

1-2- بیان مساله

اهمیت روزافزون سرمایه در گردش در تداوم فعالیتهای واحدهای تجاری موجب شده است که راهبردهای مختلفی برای مدیریت سرمایه در گردش در نظر گرفته شود. واحــــدهای انتفاعی با به کارگیری راهبردهای گوناگـون در رابطه با مدیریت سـرمایه در گردش، می توانند میزان نقدینگی شرکت را تحت تاثیر قــرار دهند. هریک از راهبـردهای مختلف دارای میـزان ریسک و بـازده متفاوتند. مدیران مالی شرکتها نیز با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت شرکت و همچنین با توجه به ویژگیهای شخصیتی و فردی خود، از بین راهبردهای جسورانه یا خطـرپذیر و یا راهبردهای محافظه کارانه یا خطـرگریز و یا ترکیبی از این دو، یک راهبـرد را انتخاب می کنند.

مدیریت سرمایه درگردش برای دست یابی به سطح بهینه، نیازمند توجه به عواملی است که آن را تحت تاثیر قرار می دهند. عوامل درونی و بیرونی بسیاری می تواند تصمیم گیری های شرکت راجع به سطح بهینه دارایی ها و بدهی های جاری را تحت تاثیر قرار دهد . دربین این فاکتورها، نحوه تصمیم گیری درباره تامین مالی شرکت می تواند بر سرمایه در گردش تاثیر گذارباشد. این تاثیر را می توان از دیدگاه های مختلف مورد بحث قرارداد.

یکی ازتئوری ها که می تواند تصمیم گیری درباره سطح سرمایه درگردش شرکت را تحت تاثیر قرار دهد، تئوری حاکمیت شرکتی است.تئوری حاکمیت شرکتی به دنبال بررسی ساختار توزیع قدرت در درون واحد تجاری و افراد برون سازمانی است. در نهایت استفاده از این تئوری زمینه را برای پاسخگویی و شفاف سازی اطلاعات را فراهم می کند. تئوری حاکمیت شرکتی بر اساس تئوری نمایندگی شکل گرفته است. بر اساس تئوری نمایندگی، بین منافع مدیران و منافع ذی نفعان می تواند تضاد منافع وجود داشته باشد. در شرکت های با سطح پایین نظارت و فاقد ابزار های نظام مند برتصمیم گیریهای مدیران، مدیران ممکن است درپروژه های با خالص ارزش فعلی مثبت سرمایه گذاری نکنند یا در پروژه هایی سرمایه گذاری کنند که در جهت منافع آنها باشد.

سازوکار باکیفیت برای حمایت از منافع سرمایه گذاران و کنترل رفتار فرصت طلبانه مدیران ،نظام حاکمیت شرکتی است.

بحران مالی جهانی به اهمیت حاکمیت شرکتی و مدیریت مالی قوی برای شرکت های در سطح بین المللی اشاره دارد. حاکمیت شرکتی شامل فرآیندها و مکانیزمی است که اطمینان می دهد،شرکت در راهی اداره و مدیریت می شود که ازطریق پاسخگویی مدیران و افزایش عملکرد سازمانی، دوره ارزش سهام داررا افزایش می دهد.حاکمیت شرکتی به عنوان پیامدهای مهمی برای رشد اقتصاد در نظر گرفته می شود. شیوه های خوب حاکمیت شرکت ها در کاهش ریسک برای سرمایه گذاران ، جذب سرمایه برای سرمایه گذاری و بهبود عملکرد شرکت مهم است . پژوهشگران به طور معمول تکامل حاکمیت شرکتی راازنظر تغییردررابطه بین مالکیت وکنترل توصیف می کنند. .(کاجانانتان،آچوتان:2013)

مکانیزم ها ی حاکمیت شرکتی به مرور زمان بوجود می آیند. برخی شرکت ها دارای مکانیزمهای قوی حاکمیت شرکتی( مثلا در تعداد اعضای مستقل هیئت مدیره ، حضور سرمایه گذاران نهادی) میباشند. برخی شرکتها نیز دارای حاکمیت شرکتی ضعیفی میباشند. در این تحقیق توانایی نظام حاکمیت شرکتی از کفایت حاکمیت شرکتی تفکیک میشود. توانایی(یا ضعف) حاکمیت شرکتی بعنوان اندازه حاکمیت شرکتی قلمداد می شود. شرکتی که دارای تعداد بیشتری عضو هیئت مدیره مستقل، سرمایه گذاران نهادی بوده ودرصد مالکیت اعضای هیئت مدیره و اعضای غیرموظف هیئت مدیره باشد دارای حاکمیت شرکتی توانمند محسوب میشود. در مقابل ، حاکمیت شرکتی در صورتی کافی تلقی میشود که در کاهش هزینه های نمایندگی موثر واقع شود. حاکمیت شرکتی میتواند ضعیف ولی کافی باشد با این شرط که درزمان شروع آن، مسئله نمایندگی در حد پایین باشد. لذا درچنین شرکتهایی میتوان کیفیت سود بالاتری را انتظارداشت. حاکمیت شرکتی میتواند قوی(توانمند) بوده ولی کافی نباشد. برای این شرکتها، به رغم حاکمیت شرکتی قوی، کیفیت سود احتمالا مسئله ساز باشد. برای شرکتهای دارای حاکمیت شرکتی ضعیف و ناکافی نیز کیفیت سود میتواند مسئله ساز باشد.(نیکومرام،محمدزاده:1389)

بنابراین شرکت های تولیدی در سطح جهانی باید چارچوب بهتری در مدیریت سرمایه در گردش از طریق شیوه حاکمیت شرکت هابرای دستیابی به اهدافی مثل تداوم ، پرداخت بدهی و سود آوری تجارت بکارگیرند. در نهایت مطالعه شیوه حاکمیت شرکت و مدیریت سرمایه در گردش در میان شرکت های تولیدی می تواند کار تجربی مفیدباشد ، که به احتمال زیاد ممکن است متفاوت از دیگر کشورهای در حال توسعه  در سراسر جهان باشد . به طور خلاصه می توان گفت که این مقاله به دنبال پاسخ دادن به سوال زیر است  :

تا چه حدی شیوه های حاکمیت شرکتی روی مدیریت سرمایه در گردش تاثیر میگذارد؟

 
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود در شرکت های

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد رشت

دانشکده مدیریت و حسابداری

گروه آموزشی حسابداری

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد

رشته: حسابداری             گرایش: حسابداری

عنوان :

بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما :

دکتر عظیم اصلانی

دی 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………..صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………………………………….ل

فصل اول : کلیات تحقیق

1-1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 2

1-2بیان مساله تحقیق ……………………………………………………………………………………………….2

1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………….3

1-4 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………….5

1-5 سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………..5

1-6چهارچوب مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………5

1-7فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………5

1-8تعریف مفاهیم و واژه های کلیدی تحقیق………………………………………………………………6

1-8-1 مدیریت سود………………………………………………………………………………………………..6

1-8-2 عدم تقارن اطلاعاتی…………………………………………………………………………………….. 7

1-8-3 سرمایه گذاران نهادی…………………………………………………………………………………… 7

1-8-4 صندوق های سرمایه گذاری…………………………………………………………………………..8

1-9قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………….8

1-10 روش تحقیق و جمع‌آوری داده ها اطلاعات…………………………………………………………8

1-11استفاده کنندگان از نتایج تحقیق………………………………………………………………………….9

1-12ساختار کلی تحقیق………………………………………………………………………………………..10

فصل دوم :  ادبیات و پیشینه تحقیق

1-2 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………12

بخش اول: مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………………12

2-2 مدیریت سود………………………………………………………………………………………………… 12

2-2-1 تعریف مدیریت سود…………………………………………………………………………………..14

2-2-2 مطلوبیت مدیریت سود………………………………………………………………………………. 15

2-2-3 فرضیه های مختلف در مورد مدیریت سود…………………………………………………….17

2-2-3-1 فرضیه مکانیکی………………………………………………………………………………………17

2-2-3-2 فرضیه بازار کارا……………………………………………………………………………………..17

2-2-3-3 نظریه اثباتی…………………………………………………………………………………………. 17

2-2-4 الگوهای مختلف مدیریت سود…………………………………………………………………….18

2-2-4-1 الگوی بدست آوردن آرامش……………………………………………………………………18

2-2-4-2 الگوی حداقل کردن سود………………………………………………………………………..19

2-2-4-3 الگوی حداکثر کردن سود………………………………………………………………………..19

2-2-4-4 الگوی هموارسازی سود………………………………………………………………………….19

2-2-5 انگیزه های مدیریت سود…………………………………………………………………………….20

2-2-5-1 انگیزه های مربوط به منافع شرکت……………………………………………………………20

2-2-5-2انگیزه های مربوط به منافع شخصی……………………………………………………………23

2-2-6 اقلام تعهدی……………………………………………………………………………………………….25

2-3 عدم تقارن اطلاعاتی………………………………………………………………………………………..27

2-3-1 تعریف عدم تقارن اطلاعاتی…………………………………………………………………………28

2-3-2 انواع عدم تقارن اطلاعاتی…………………………………………………………………………….28

2-3-3 عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود……………………………………………………………..29

2-4 سرمایه گذاران نهادی………………………………………………………………………………………30

2-5 صندوق های سرمایه گذاری مشترک…………………………………………………………………32

2-5-1 تعریف صندوق های سرمایه گذاری مشترک………………………………………………….32

2-5-2 انواع صندوق های مشترک سرمایه گذاری……………………………………………………..33

2-5-3 مزایای صندوق های مشترک سرمایه گذاری…………………………………………………..35

2-5-4 معایب صندوق های مشترک سرمایه گذاری…………………………………………………..36

2-5-5 ریسک سرمایه گذاری در صندوق های مشترک سرمایه گذاری ……………………….37

2-5-6 کارمزد ارکان و هزینه های صندوق……………………………………………………………….37

2-5-7 درآمد و بازده صندوق های مشترک سرمایه گذاری…………………………………………38

2-5-8 صندوق های سرمایه گذاری و عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود………………….38

بخش دوم-پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………40

2-6 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………………………………………………………40

2-7 تحقیقات انجام شده در داخل کشور…………………………………………………………………..43

2-8 خلاصه فصل دوم……………………………………………………………………………………………52

فصل سوم : روش شناسی تحقیق

3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….54

3-2 روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………..55

3-3 تدوین فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………….56

3-4 جامعه و نمونه آماری و قلمرو تحقیق…………………………………………………………………56

3-5روش و ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………..56

3-6تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق………………………………………………………………………57

3-6-1 مدیریت سود……………………………………………………………………………………………….57

3-6-2 عدم تقارن اطلاعاتی……………………………………………………………………………………..58

3-6-3 صندوق های سرمایه گذاری………………………………………………………………………….58

3-6-4 متغیرهای کنترلی………………………………………………………………………………………….59

3-7معرفی مدل تحقیق……………………………………………………………………………………………60

3-8آزمون های آماری مورد استفاده………………………………………………………………………….61

3-8-1 آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………….61

3-8-2 ماهیت و منابع داده ها…………………………………………………………………………………..61

3-8-3 آزمون هاسمن………………………………………………………………………………………………63

3-8-4 آزمونF………………………………………………………………………………………………………63

3-8-5 آزمون معنادار بودن در الگوی رگرسیون………………………………………………………….64

3-8-5-1 آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون………………………………………………………….64

3-8-5-2 آزمون معنادار بودن ضریب……………………………………………………………………….64

3-8-6 آزمون استقلال خطاها………………………………………………………………………………….65

3-8-7آزمون نرمال بودن متغیر ها…………………………………………………………………………….65

3-8-8بررسی پایایی و ناپایایی داده ها………………………………………………………………………65

3-8-9ناهمسانی واریانس ها……………………………………………………………………………………66

3-9خلاصه فصل سوم…………………………………………………………………………………………….66

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها

4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………68

4-2 آمار توصیفی داده ها……………………………………………………………………………………….68

4-3 آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………71

4-3-1 آزمون پایایی متغیرها…………………………………………………………………………………..71

4-3-2 تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون………………………………………………72

4-3-3 آزمون فروض کلاسیک رگرسیون ……………………………………………………………….73

4-3-3-1 آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته………………………………………………………74

4-3-3-2 آزمون استقلال خطاها…………………………………………………………………………….74

4-3-3-3ناهمسانی واریانس ها……………………………………………………………………………….75

4-4 نتایج آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………..76

4-4-1 آزمون فرضیه اول……………………………………………………………………………………….76

4-4-2 آزمون فرضیه دوم……………………………………………………………………………………….78

4-4-2 آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………………………..80

4-5خلاصه فصل چهارم…………………………………………………………………………………………80

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………83

5-2مروری بر اهداف، مسأله و روش تحقیق…………………………………………………………….83

5-3بررسی یافته‌ها و تفسیر نتایج تحقیق…………………………………………………………………..84

5-3-1فرضیه اول………………………………………………………………………………………………….84

5-3-2 فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………..84

5-3-3 فرضیه سوم……………………………………………………………………………………………….85

5-4نتیجه گیری کلی……………………………………………………………………………………………..86

5-5محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………….86

5-6پیشنهاد های کاربردی تحقیق…………………………………………………………………………….87

5-7پیشنهاد های آتی تحقیق……………………………………………………………………………………87

5-8خلاصه فصل پنجم…………………………………………………………………………………………..87

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………….88

منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………….92

پیوست ها

پیوست (الف)اسامی شرکت های نمونه مورد بررسی………………………………………………..94

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………96

 

فهرست جداول

جدول(2-1) مروری بر پیشینه تحقیق……………………………………………………………………..49

جدول(4-1) آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق……………………………………………………69

جدول( 4-2) آزمون ایم، پسران و شین…………………………………………………………………..71

جدول( 4-3) آزمون چاو………………………………………………………………………………………72

جدول(4-4) آزمون هاسمن……………………………………………………………………………………73

جدول( 4-5)آزمون جارکوبرا…………………………………………………………………………………74

جدول(4-6) آزمون استقلال خطاها…………………………………………………………………………75

جدول(4-7) نتایج حاصل از ناهمسانی  واریانس……………………………………………………..75

جدول(4 -8) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون………………………………………………76

جدول(4 -9) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون………………………………………………79

 

فهرست شکل ها

شکل(4-1)چارچوب مفهومی تحقیق……………………………………………………………………….5

 

 

 

چکیده :

 

اطلاعات سودها مبناهایی اساسی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران هستند. در سالهای اخیر ، بدلیل یک سری تقلب های قابل ملاحظه در حسابداری ، موضوع مدیریت سودها توجه بسیاری از دانشگاهیان و دست اندرکاران را به خود جلب کرده است.با این حال ، تمرکز اغلب مطالعات به چگونگی ارزیابی مدیریت سودها ، عوامل تأثیر گذار بر مدیریت سودها و نتایج اقتصادی کیفیت سودها محدود شده اند.

این پژوهش به بررسی چگونگی تاثیر عدم تقارن اطلاعات و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود شرکتها می پردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه صندوق های سرمایه گذاری در دوره زمانی 1387الی 1391 میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی است .در این تحقیق مدیریت سود با استفاده ازمدل دیچاو و دیچومورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. که در این مدل رابطه بین اقلام تعهدی و جریان های نقدی ، برای اندازه گیری مدیریت سود در نظر گرفته می شود.

نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که عدم تقارن اطلاعاتی بر مدیریت سود تأثیر معناداری ندارد. همچنین بین طبقه بندی صندوق های سرمایه گذاری و مدیریت سود رابطه معناداری وجود دارد و می تواند بر مدیریت سود تأثیر گذار باشدو نتایج بدست آمده از این پژوهش می تواند در کلیه شرکتهای پذیرفته شده دربورس و سرمایه گذاران و سازمان بورس مورد استفاده قرار گیرد.

 

واژگان کلیدی:عدم تقارن اطلاعات ،مدیریت سود ،صندوق های سرمایه گذاری

 
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی تاثیر میزان عدم اطمینان بازار، سرمایه گذاری ها و کیفیت اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده

    دانشگاه آزاد اسلامی

            واحد بندرعباس

          دانشکده ی تحصیلات تکمیلی،گروه حسابداری

          پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

 

 

عنوان:

 بررسی تاثیر میزان عدم اطمینان بازار، سرمایه گذاری ها و کیفیت اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اختیارات سرمایه گذاری.

 استاد راهنما:

دکتر حسین جباری

 

 

استاد مشاور:

دکترملیکه بهشتی فر

 

پاییز91

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی(بازار) ، سرمایه گذاری ها و کیفیت اطلاعات در دسترس بر اختیارات سرمایه گذاری شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران و همچنین معرفی هر چه بیشتر نظریه ی جدیدی به نام Real Option می باشد. اختیارات سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای نیز همانند اختیار روی دارایی های مالی است با این تفاوت که این اختیار ها روی دارایی های حقیقی مانند زمین، ساختمان، ماشین الات و سایر دارایی های فیزیکی پدید می آیند.

استفاده از روش های سنتی ارزیابی پروژه ها مانند روش های تنزیل جریان نقدی ) ارزش  فعلی خالص، نرخ بازده داخلی و…) با توجه به عوامل عدم اطمینان محیطی، انعطاف و اختیار مدیریتی در طرح ها و سرمایه گذاری ها به ارزیابی غیر واقعی و ناقص می انجامد. لذا با توجه به این نارسایی ها استفاده از نظریه اختیارات سرمایه گذاری و تاثیرات آن در ارزش شرکت و تعین ارزش خود اختیارات می تواند کمک شایانی به ارزیابی بهتر و واقعی تر پروژه ها  و سرمایه گذاری ها کند بنابراین در این باره سوالی پیش می آید که با توجه به اینکه مدیران از چنین اختیاراتی آگاه هستند چگونه ساختار و منطق اختیارات سرمایه گذاری را در تجزیه و تحلیل طرح ها و پروژه های خود با توجه به عدم اطمینان محیطی، هزینه سرمایه گذاری، نرخ بهره بدون ریسک و کیفیت اطلاعات در دسترس شرکت لحاظ می کنند؟ بدین منظور با استفاده از فرمول عمومی کوکران نمونه ای شامل 163 مدیر مالی شرکت های سهامی(تولیدی) بورس اوراق بهادار تهران دیدگاه ها و نظرات خود را  در مورد اختیارات سرمایه گذاری مورد بررسی و واکاوی قرار  دادند. و همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون خطی استفاده شد.با بررسی های به عمل آمده روشن گردید که از دیدگاه مدیران فوق الذکر متغیر های مستقل ( عدم اطمینان محیطی، نرخ بهره بدون ریسک، هزینه سرمایه گذاری و کیفیت اطلاعات در دسترس) تاثیر به سزایی بر اختیارات سرمایه گذاری دارند.

 

 

واژه های کلیدی:

اختیارات سرمایه گذاری، عدم اطمینان محیطی، کیفیت اطلاعات در دسترس، نرخ بهره بدون ریسک، هزینه سرمایه گذاری.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                    صفحه                        

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….1

2-1- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………1

3-1- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………3

4-1- مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………………………5

5-1-فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………..6

1-5-1-فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………6

2-5-1- فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………….6

3-5-1- فرضیه سوم……………………………………………………………………………………………………………6

4-5-1- فرضیه چهارم…………………………………………………………………………………………………………7

6-1- متغیرهای عملیاتی تحقیق…………………………………………………………………………………………….7

7-1- تعریف واژه ها و اصطلاحات……………………………………………………………………………………….8

1-7-1- اختیارات سرمایه گذاری………………………………………………………………………………………….8

2-7-1- عدم اطمینان محیطی……………………………………………………………………………………………….8

3-7-1- هزینه  سرمایه گذاری……………………………………………………………………………………………..9

                                    ادامه فهرست مطالب

                   صفحه                        

4-7-1- تحقیق و توسعه……………………………………………………………………………………………………10

5-7-1- نرخ بهره……………………………………………………………………………………………………………..10

فصل دوم: ادبیات تحقیق

1-2-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………12

2-2- نگاهی مختصر بر سابقه تاریخی اختیارات سرمایه گذاری………………………………………………12

3-2- اختیارات سرمایه گذاری چیست؟……………………………………………………………………………….13

4-2- اختیارات سرمایه گذاری در مقایسه با اختیارات مالی…………………………………………………….16

5-2- اختیار سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای…………………………………………………………..18

6-2- انواع اختیارات سرمایه گذاری…………………………………………………………………………………….19

1-6-2- اختیار تاخیر(صبر)………………………………………………………………………………………………..19

2-6-2- اختیارات ترکیب درون دادها یا انعطاف پذیری فرآیند……………………………………………….21

3-6-2- اختیارات ترکیب برون دادها یا انعطاف پذیری محصول…………………………………………….21

4-6-2-اختیار واگذاری یا اتمام طرح…………………………………………………………………………………..22

1-4-6-2- ارزش واگذاری و بودجه بندی سرمایه ای……………………………………………………………23

2-4-6-2- اثر گذاری اختیار واگذاری بر گزینش پروژه…………………………………………………………25

3-4-6-2- بهسازی شرایط با اختیار واگذاری………………………………………………………………………27

ادامه فهرست مطالب

     صفحه                        

4-4-6-2- ارزیابی پیوسته واگذاری سرمایه ای…………………………………………………………………….29

5-6-2- اختیارات تعطیلی یا اختیارات موقت……………………………………………………………………….30

6-6-2- اختیار گسترش تولید…………………………………………………………………………………………….30

7-6-2- اختیار اندازه یا شدت عملیات………………………………………………………………………………..33

8-6-2- اختیار توسعه………………………………………………………………………………………………………33

9-6-2- اختیار انقباض………………………………………………………………………………………………………33

10-6-2- اختیار معاوضه……………………………………………………………………………………………………33

11-6-2- اختیار متوالی……………………………………………………………………………………………………..34

12-6-2-اختیارات درون طرحی در مقابل اختیار بین طرح ها…………………………………………………34

13-6-2-اختیارات رشد، ارزش راهبردی……………………………………………………………………………..34

14-6-2-اختیارات سرمایه گذاری مرحله ای یا اختیار زمانبندی تا سرسید……………………………….35

15-6-2-اختیار تغییر در فناوری طرح………………………………………………………………………………….35

7-2- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………36

1-7-2- تحقیقات خارج از ایران…………………………………………………………………………………………36

1-1-7-2- تحقیق گالبرک و لارین……………………………………………………………………………………..36

2-1-7-2-جاگل………………………………………………………………………………………………………………36

ادامه فهرست مطالب

              صفحه                        

3-1-7-2-تحقیق موسکوویتز……………………………………………………………………………………………..36

4-1-7-2-  تری جرجیس…………………………………………………………………………………………………37

5-1-7-2- باچیلورز………………………………………………………………………………………………………….37

6-1-7-2- سباستین جی…………………………………………………………………………………………………..38

2-7-2- تحقیقات در کشور ایران……………………………………………………………………………………….38

1-2-7-2- تحقیق علی نژاد ساروکلایی………………………………………………………………………………38

2-2-7-2- تحقیق سینایی………………………………………………………………………………………………….39

3-2-7-2- تحقیق دستگیر…………………………………………………………………………………………………39

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

1-3- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..41

2ـ3ـ روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………42

3ـ3ـ جامعه ونمونه آماری …………………………………………………………………………………………………43

4ـ3ـ روش و ابزار گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………………..45

5ـ3ـ روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………….47

1ـ5ـ3ـ ابزار و اندازه گیری آزمودنی ها ……………………………………………………………………………….47

1ـ1ـ5ـ3ـ طیف لیکرت………………………………………………………………………………………………………48

ادامه فهرست مطالب

صفحه                         

2ـ1ـ5ـ3ـ نحوه ارزش گذاری در طیف لیکرت ………………………………………………………………….48

3ـ1ـ5ـ3ـ مزایای طیف لیکرت عبارتند از: …………………………………………………………………………48

6-3- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات ( پرسشنامه )……………………………………………….49

1ـ6ـ3ـ روایی ( اعتبار ) …………………………………………………………………………………………………49

2ـ6ـ3ـ  پایایی………………………………………………………………………………………………………………49

3ـ6ـ3ـ عوامل موثر بر پایایی و روایی ……………………………………………………………………………….50

7-3- نرم افزار کامپیوتری ………………………………………………………………………………………………….51

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………53

4-2- ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری…………………………………………………………………..53

4-2-1- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات…………………………………………………54

4-2-2- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی……………………………………………………54

4-2-3- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه خدمت……………………………………………………..55

4-2-4- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت…………………………………………………………….56

4-3- بررسی پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ………………………………………………………57

4-4- بررسی متغیرهای اصلی پژوهش………………………………………………………………………………….58

ادامه فهرست مطالب

عنوان                       

4-5- بررسی فرضیه‌های پژوهش…………………………………………………………………………………………58

4-5-1- ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر استفاده از اختیارات سرمایه‌گذاری و سایر متغیرهای مستقل……………………….58

4-5-2- ایجاد مدل رگرسیون برای متغیر کاربرد اختیارات سرمایه گذاری و متغیر عدم اطمینان محیطی……………………60

4-5-2-1- بررسی نرمال بودن……………………………………………………………………………………………60

4-5-2-2- بررسی ثابت بودن واریانس……………………………………………………………………………….62

4-5-2-3- بررسی خطی بودن …………………………………………………………………………………………..62

4-5-2-4- بررسی مستقل بودن …………………………………………………………………………………………63

4-5-3- ایجاد مدل رگرسیون برای متغیر کاربرد اختیارات سرمایه گذاری و متغیر نرخ بهره بدون ریسک………………….64

4-5-3-1- بررسی نرمال بودن……………………………………………………………………………………………64

4-5-3-2- بررسی ثابت بودن واریانس………………………………………………………………………………..66

4-5-3-3- بررسی خطی بودن ………………………………………………………………………………………….66

4-5-3-4- بررسی مستقل بودن ………………………………………………………………………………………..67

4-5-4- ایجاد مدل رگرسیون برای متغیر کاربرد اختیارات سرمایه گذاری و متغیر کیفیت اطلاعات در دسترس……………68

4-5-4-1- بررسی نرمال بودن……………………………………………………………………………………………68

4-5-4-2- بررسی ثابت بودن واریانس………………………………………………………………………………..69

4-5-4-3- بررسی خطی بودن …………………………………………………………………………………………..70

ادامه فهرست مطالب

عنوان                                                                                                     صفحه                        

4-5-4-4- بررسی مستقل بودن …………………………………………………………………………………………71

4-5-5- ایجاد مدل رگرسیون برای متغیر کاربرد اختیارات سرمایه گذاری و متغیر هزینه‌های سرمایه‌گذاری………………..72

4-5-5-1- بررسی نرمال بودن……………………………………………………………………………………………72

4-5-5-2- بررسی ثابت بودن واریانس……………………………………………………………………………….73

4-5-5-3- بررسی خطی بودن ………………………………………………………………………………………….74

4-5-5-4- بررسی مستقل بودن ………………………………………………………………………………………..74

4-5-6- ایجاد مدل رگرسیون چند متغیره برای متغیر کاربرد اختیارات سرمایه گذاری و چهار متغیر مستقل پژوهش………76

4-5-6-1- بررسی نرمال بودن……………………………………………………………………………………………76

4-5-6-2- بررسی ثابت بودن واریانس……………………………………………………………………………….77

4-5-6-3- بررسی خطی بودن …………………………………………………………………………………………..77

4-5-6-4- بررسی مستقل بودن …………………………………………………………………………………………80

4-5-6-5- تولرانس و رابطه خطی مشترک چندگانه………………………………………………………………81

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهاد ها

1-5- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………84

2-5- ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها ……………………………………………………………………84

3-5- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………….87

ادامه فهرست مطالب

                 صفحه                        

1-3-5- پیشنهادهای تحقیق …………………………………………………………………………………………….87

2-3-5- پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی………………………………………………………………………..88

4-5- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………….88

 

 

فهرست جداول

             صفحه

جدول 1-2 تشابه بین متغیر های اختیارات سرمایه گذاری و اختیارات مالی………………………………17

جدول 2-2 : توزیع احتمالات مشرطی برای مثال واگذاری …………………………………………………….27

جدول 3-2: توزیع احتمالات مشرطی برای مثال تغیر داده شده است………………………………………..29

جدول4-1 :  فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب میزان تحصیلات………………………………………..54

جدول4-2 :  فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب رشته‌ تحصیلی…………………………………………..55

جدول4-3 :  فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب سابقه خدمت……………………………………………56

جدول4-4 :  فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب جنسیت……………………………………………………56

جدول 4-5 : ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش……………………………………………………57

جدول 4-6 : میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش…………………………………………………………58

جدول 4-7 : ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………..59

جدول 4-8 : نتایج حاصل از رگرسیون…………………………………………………………………………………64

جدول 4-9 : نتایج حاصل از رگرسیون…………………………………………………………………………………68

جدول 4-10 : نتایج حاصل از رگرسیون……………………………………………………………………………….71

جدول 4-11 : نتایج حاصل از رگرسیون……………………………………………………………………………….75

جدول 4-12 : نتایج حاصل از رگرسیون……………………………………………………………………………….81

جدول 4-13 : بخشی از ضرایب مربوط به مدل (تولرانس و VIF مدل)…………………………………..82

فهرست شکل ها

صفحه

شکل4-1 : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب میزان تحصیلات……………………………………………..54

شکل4-2  : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب رشته تحصیلی……………………………………………….55

شکل4-3  : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب سابقه خدمت…………………………………………………56

شکل4-4  : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب جنسیت………………………………………………………..57

شکل4-5  : نمودار P-P مربوط به مدل………………………………………………………………………………..61

شکل4-6  : نمودار هیستوگرام مربوط به مد………………………………………………………………………….61

شکل4-7  : آزمون ثابت بودن مدل (پراکنش متغیر وابسته)………………………………………………………62

شکل4-8  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………..63

شکل4-9  : نمودار P-P مربوط به مدل……………………………………………………………………………….65

شکل4-10  : نمودار هیستوگرام مربوط به مدل………………………………………………………………………65

شکل4-11  : آزمون ثابت بودن مدل (پراکنش متغیر وابسته)……………………………………………………66

شکل4-12  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………67

شکل4-13  : نمودار P-P مربوط به مدل………………………………………………………………………………69

شکل4-14  : نمودار هیستوگرام مربوط به مدل………………………………………………………………………69

شکل4-15  : آزمون ثابت بودن مدل (پراکنش متغیر وابسته)……………………………………………………70

شکل4-16  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………70

شکل4-17  : نمودار P-P مربوط به مدل……………………………………………………………………………..72

ادامه فهرست شکل ها

عنوان                                                                                                   صفحه

شکل4-18  : نمودار هیستوگرام مربوط به مدل………………………………………………………………………73

شکل4-19  : آزمون ثابت بودن مدل (پراکنش متغیر وابسته)……………………………………………………73

شکل4-20  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………74

شکل4-21  : نمودار P-P مربوط به مدل………………………………………………………………………………76

شکل4-22  : نمودار هیستوگرام مربوط به مدل………………………………………………………………………76

شکل4-23  : آزمون ثابت بودن مدل (پراکنش متغیر وابسته)……………………………………………………77

شکل4-24  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………78

شکل4-25  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………78

شکل4-26  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………79

شکل4-27  : آزمون خطی بودن واریانس مربوط به مدل…………………………………………………………79

  مقدمه

بسیاری از سرمایه گذاری ها و پروژه ها به گونه ای هستند که اختیارات مهمی در آنها

نهفته است. در این میان روش های نوین وتکنیک های ارزیابی جدید کمک شایانی به کشف و استفاده از این اختیارات نموده اند. به گونه ای که روز به روز ابعاد مختلفی از نارسایی های روش های قدیمی ارزیابی سرمایه گذاری ها و تصمیمات مدیریتی هویدا می گردد.

در فصل اول سعی کرده ایم پس از بیان مسئله تحقیق، به بیان اهداف تحقیق بپردازیم؛ همچنین در این فصل به مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش نیز اشاره شده است. در پایان این فصل متغیرهای عملیاتی تحقیق و تعاریف واژه ها و اصطلاحات آمده است.


براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی تاثیر نوسانات نرخ ارز ( دلار ) بر شاخص های بورس اوراق بهادار تهران ، مطالعه موردی ،

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد بین الملل قشم

عنوان:

بررسی تاثیر نوسانات نرخ ارز ( دلار ) بر شاخص های بورس اوراق بهادار تهران ، مطالعه موردی ، شاخص صنعت مواد و محصولات دارویی و شاخص صنعت محصولات چوبی

 

 

استاد راهنما:

دکتر محمد خیری

 

بهار 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                    

چکیده. 1

فصل اول: کلیات تحقیق… 2

1-1 – مقدمه. 3

1-2 – بیان مسئله. 5

1-3 – اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7

1-4 – اهداف تحقیق.. 8

1-4-1-هدف کلی.. 8

1-4-2- اهداف فرعی.. 8

1-5 -پرسشهای پژوهش…. 8

1-5-1-سوال اصلی.. 8

1-5-2-سوالهای فرعی.. 9

1-6 -فرضیه های پژوهش…. 9

1-6-1- فرضیه اصلی.. 9

1-6-2- فرضیه های فرعی.. 9

1-7 – روش انجام پژوهش…. 10

1-7-1- روش جمع آوری اطلاعات.. 10

1-7-2 -روش تحقیق.. 11

1-8-جامعه آماری.. 11

1-10- تعریف واژه ها 12

خلاصه فصل اول: فصل دوم. 15

مروری بر ادبیات موضوع. 16

ومطالعات تجربی.. 16

2-1-مقدمه. 17

2-2-مروری بر ادبیات پژوهش…. 18

2-2-1-عوامل اثر گذار بر بازده و قیمت سهام. 18

2-2-2-چگونگی تعیین نرخ ارز. 18

2-2-3- عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارز. 19

2-2-4- تئوریهای توجیه کننده نرخ ارز. 20

2-2-4-1-تئوری برابری قدرت خرید (PPP ) 22

2-2-4-2-اثر فیشر. 23

2-2-4-3- اثر بین المللی فیشر. 24

2-2-4-4-تئوری برابری نرخ بهره. 24

2-2-4-5-قانون بدون تورش نرخ سلف (UFR ) 25

2-2-4-6 -ریسک نرخ ارز 26

2-2-5-عوامل موثر بر نوسان پذیری از نرخ ارز. 27

2-2-6-همترین ابعاد کاربردی بازارهای ارز. 28

2-2-7-مطالعات تجربی.. 32

1-2-2-7-مطالعات داخلی.. 32

2-2-2-7-مطالعات خارجی.. 36

خلاصه فصل دوم. 39

فصل سوم: روش تحقیق… 40

3-1- مقدمه. 41

3-2-مساله تحقیق.. 41

3-3- فرضیه تحقیق.. 42

3-4-روش تحقیق.. 43

3-5-جامعه آماری.. 44

3-6- روش جمع آوری اطلاعات.. 44

3-7- قلمرو تحقیق.. 45

3-7-1-قلمرو موضوعی.. 45

3-7-2- قلمرو مکانی.. 45

3-7-3- قلمرو زمانی.. 45

3-8- ابزار تحقیق.. 45

3-9- تصریح مدل تحقیق.. 45

3-10- آمار توصیفی.. 47

3-11- تحلیل رگرسیون.. 47

3-12-تخمین OLS در صورت وجود ناهمسانی در واریانس…. 50

3-12-1-روش حداقل مربعات تعمیم یافته (GLS). 51

3-12-2- تفاوت میانGLS و OLS. 54

خلاصه فصل سوم. 57

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 58

4-1-مقدمه. 59

4-2- آمار توصیفی.. 59

4-3-آزمون نرمال بودن داده ها 61

4-4-بررسی خطی بودن الگو و تشخیص و حذف نقاط پرت.. 62

4-5- آزمون همبستگی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق.. 66

4-6-آزمون فرضیات تحقیق.. 68

4-6-1-آزمون فرضیه اول.. 69

4-6-2- آزمون فرضیه دوم. 71

4-6-3-آزمون فرضیه سوم. 73

4-6-4-آزمون فرضیه چهارم. 75

4-6-5-آزمون فرضیه پنجم.. 77

4-6-6-آزمون فرضیه ششم.. 79

خلاصه فصل چهارم. 82

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات… 84

مقدمه. 85

5-1-نتایج تحقیق.. 85

5-2-مقایسه نتایج تحقیق با پیشینیان.. 88

5-3-محدودیت های تحقیق.. 88

5-4- پیشنهادات.. 89

5-4-1-پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق.. 89

5-4-2-پیشنهادات برای تحقیقات آینده. 89

پیوستها 91

منابع.. 98

 

 

فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 4-1: آمارهای توصیفی بر حسب بر حسب داده های ماه-سال متغیرهای تحقیق.. 69
جدول شماره 4-2- آزمون کلموگراف-اسمیرنف………………………………………………………….. 70
جدول شماره 4-3- ضریب همبستگی پیرسون متغیرهای تحقیق……………………………………….. 76
جدول شماره4-4- نتایج آزمون فرضیه اول…………………………………………………………………. 78
جدول 4-5- نتایج آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………….. 80
جدول 4-6-نتایج آزمون فرضیه سوم………………………………………………………………………….. 82
جدول شماره 4-7- نتایج آزمون فرضیه چهارم…………………………………………………………….. 84
جدول شماره 4-8-نتایج آزمون فرضیه پنجم……………………………………………………………….. 86
جدول 4-9-نتایج آزمون فرضیه ششم……………………………………………………………………….. 88
جدول 4-10-نتایج ضرایب تعیین آزمون فرضیه های اول تا ششم………………………………. 90
جدول 5-1-خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها تحقیق………………………………………………………….. 95

 

 

 

 

 

فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل شماره 4-1- نمودار پراکندگی متغیرهای مستقل و وابسته………………………………………….. 72
شکل شماره 4-2- باکس­– ویسکر…………………………………………………………………………………. 74
شکل 4-3- باکس– ویسکر مجموع متغیرهای تحقیق…………………………………………………… 75
شکل 4-4- آزمون نرمال بودن باقیمانده مدل رگرسیون فرضیه اول……………………………………… 79
شکل 4-5- آزمون نرمال بودن باقیمانده مدل رگرسیون فرضیه دوم…………………………………….. 81
شکل 4-6- آزمون نرمال بودن باقیمانده مدل رگرسیون فرضیه سوم………………………………….. 83
شکل 4-7-آزمون نرمال بودن باقیمانده مدل رگرسیون فرضیه چهارم……………………………… 85
شکل 4-8- آزمون نرمال بودن باقیمانده مدل رگرسیون فرضیه پنجم……………………………………. 87
شکل4-9- آزمون نرمال بودن باقیمانده مدل رگرسیون فرضیه ششم…………………………………….. 89

 

 

 

 

فهرست نمودارها  
عنوان صفحه
نمودار 2-1-شکل زیر رابطه میان این تئوریها را نشان می دهد………………………………………….. 23
نمودار 2- 2- رابطه بین نرخ تورم و ارزش پول………………………………………………………………. 24

 

چکیده

اتخاذ رژیم ارزی مناسب و نرخ ارز تعادلی از موضوعات مهم و بعضا مناقشه برانگیز است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که پایین بودن نرخ ارز اسمی ( یا واقعی ) موجب رکود صادرات و کاهش انگیزه برای تولیدات داخلی جایگزین واردات می گردد­. برخی دیگر معتقدند که سیاست کاهش ارزش پول ملی یا بالا بودن نرخ ارز اثر انقباضی بر تولید دارد­.

در این مطالعه با استفاده از آزمونهای اقتصاد سنجی تاثیر نوسانات نرخ ارز بر روی سود آوری یا به طور دقیق تر(جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد) بازده سهام صنعت مواد و محصولات دارویی و محصولات چوبی که اولی دارای کشش تقاضای بسیار کم و دومی دارای کشش تقاضای بسیار زیاد است طی سال های 1386-1391مورد مطالعه قرار می گیرد­. مورد مطالعه قرار می گیرد­. این مطالعه به شناخت اثر سیاستهای ارزی بر وضعیت مالی و سود آوری بنگاهها و مجموعه واحدهای اقتصادی کمک زیادی می کند­. در این مطالعه هفت فرضیه مطرح گردید که حاصل کار در فصل چهارم به طور مختصر بیان می­گردند: در فصل چهارم ابتدا آمارهای توصیفی ارائه گردید و در ادامه این بخش نمودار اسکتر پیلوت و باکس- ویسکر ارائه گردید و نشان داده شد که داده های پرت در نمونه اماری بسیار اندک می­باشند و تاثیر جدی بر نتایج مدلهای رگرسیون تحقیق نداشته­اند. در قسمت بعدی، نتایج ضریب همبستگی پیرسون وجود همبستگی میان تمامی متغیرهای تحقیق را تائید نمود. همچنین نتایج آزمون فرضیه­های اول تا ششم حاکی از معناداری روابط میان متغیرهای مستقل و وابسته بود.

کلمات کلیدی: نوسانات نرخ ارز، بورس اوراق بهادار تهران، شاخص صنعت

 
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی رابطه اعلان تعدیل سود پیش بینی شده هرسهم با قیمت سهام و حجم معاملات

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده اقتصاد و حسابداری

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

رشته حسابداری

عنوان :

بررسی رابطه اعلان تعدیل سود پیش بینی شده هرسهم با قیمت سهام و حجم معاملات

استاد راهنما :

دکتر محمد حسین قائمی

 

استاد مشاور :

دکتر یدالله تاری وردی

 

پائیز 1390

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست

صفحه

فصل اول:کلیات1

1-1- مقدمه. 2

1-2-  بیان موضوع. 3

1-3-  هدف.. 5

1-4-  فرضیه ها 5

1-5-  قلمرو. 6

1-6-  جامعه و نمونه. 6

1-7-  آزمون فرضیه ها 7

1-8-  واژه ها و اصطلاحات کلیدی.. 8

1-9-  فصل های بعدی.. 9

فصل دوم:ادبیات10

بخش اول : مبانی نظری پژوهش.. 11

2-1-  مقدمه. 11

2-2- کارایی بازار. 12

2-2-1-  مفهوم بازار کارا 12

2-2-2- تاثیر فرضیه ی بازار کارا بر حسابداری مالی.. 13

2-3-  سود. 13

2-3-1-  مفهوم سود. 13

2-4-  پیش بینی.. 15

2-4-1- اطلاعات پیش بینی.. 15

2-4-2- پیش بینی سود. 16

2-4-3- استفاده کنندگان، اهداف و ویژگی های پیش بینی های سود. 17

2-5-  تعدیل در سود پیش بینی شده 22

2-5-1- دلایل تعدیل در سود پیش بینی شده 22

2-5-2- نقش تعدیل سود هر سهم پیش بینی شده در معاملات سهام. 24

2-6-  انجام پژوهش های رویدادی در یک بازار سهام کوچک.. 25

2-7- مدل بازار. 28

بخش دوم : پیشینه ی پژوهش.. 31

2-8- مقدمه. 31

2-9- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور. 31

2-10- پژوهش های انجام شده در ایران. 39

2-11- چارچوب نظری پژوهش.. 48

فصل سوم:روش شناسی.. 50

3-1- مقدمه. 51

3-2- فرضیه ها 52

3-3- داده ها 53

3-4- قلمرو. 53

3-5- روش جمع آوری و منابع اطلاعات.. 54

3-6- نحوه ی محاسبه ی متغیرها 54

3-7- آزمون فرضیه ها 57

3-7-1- آزمون فرضیه در بخش اول. 61

3-7-1-1-آزمون حجم. 62

3-7-1-2- آزمون اثر اعلان تعدیل سود پیش بینی شده بر قیمت سهام. 63

3-7-1-3- آزمون های آماری.. 65

3-7-2- آزمون فرضیه در بخش دوم. 67

3-7-3- آزمون فرضیه در بخش سوم. 72

3-8- خلاصه ی فصل سوم. 72

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها. 73

4-1- مقدمه. 74

4-2- بخش اول: تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدل ساده (روش بازده تعدیل شده ی بازار). 76

4-2-1- آمار توصیفی.. 76

4-2-2- آزمون فرضیه ها 77

4-2-2-1- آزمون اثر اعلان تعدیل سود بر حجم معاملات سهام. 77

4-2-2-2- آزمون اثر اعلان تعدیل سود پیش بینی شده بر قیمت سهام. 80

4-3- بخش دوم : تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدل بازار. 92

4-3-1- آمار توصیفی.. 92

4-3-2- آزمون فرضیه در بخش دوم. 96

4-4- بخش سوم : تجزیه و تحلیل داده هابر اساس روش بازده میانگین تعدیل شده 101

4-4-1-آمار توصیفی.. 102

4-4-2- آزمون فرضیه در بخش سوم. 102

4-5- خلاصه ی فصل چهارم. 105

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها. 106

5-1- مقدمه. 107

5-2- خلاصه ی موضوع و روش پژوهش.. 107

5-3- خلاصه ی یافته های پژوهش.. 108

5-3-1- خلاصه ی یافته های پژوهش در بخش اول. 109

5-3-2- خلاصه ی یافته های پژوهش در بخش دوم و سوم. 109

5-4- تحلیل یافته های پژوهش و مقایسه با یافته های دیگران. 110

5-5- نتیجه گیری.. 111

5-6- محدودیت های پژوهش.. 112

5-7- پیشنهادها 113

5-7-1- پیشنهاد برخاسته از پژوهش113

5-7-2- پیشنهادها برای پژوهش های آتی.. 113

5-8- خلاصه ی فصل پنجم. 114

منابع فارسی.. 115

منابع انگلیسی.. 118

پیوست (الف):فهرست شرکت های نمونه ی پژوهش119

جدول (الف-1):فهرست شرکت های نمونه ی (( بخش اول )) پژوهش119

جدول (الف-2):فهرست شرکت های نمونه ی (( بخش دوم و سوم )) پژوهش124

پیوست (ب): نتایج حاصل از آزمون های حجم معاملات و قیمت سهام در بخش اول. 134

پیوست(پ). خروجی های آماری مربوط به بخش اول. 139

 مقدمه

طی دو دهه­ی اخیر آگاهی فزاینده­ای در باب لزوم خصوصی سازی اقتصادی در کشور­های در حال توسعه شکل گرفته است. توسعه­ی بازار سرمایه از معدود برنامه های اقتصادی دولت است که اکثر نظریه پردازان آن را از راهکار­های گذار به سمت یک اقتصاد توسعه یافته می­دانند. بازار را می­توان مکانیسمی برای تخصیص بهینه­ی منابع از طریق عرضه و تقاضا معرفی نمود و بازار سرمایه را می­توان محلی برای تجمیع پس انداز­های کوچک به منظور تامین مالی پروژه­های بزرگ دانست. یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه، سرمایه­گذاران می­باشند که به خرید و فروش اوراق بهادار می­پردازند و در این معاملات به دنبال کسب سود می­باشند. این سود در دو بخش حاصل می­شود، بخش اول مربوط به سود اعلام  شده­ی هر سهم می­باشد و بخش دوم سود حاصل از افزایش قیمت سهام است. یکی از معیار­های اصلی و مورد توجه سرمایه­گذاران برای حصول به هدف فوق، سود پیش­بینی شده­ی هر سهم می­باشد. سود پیش­بینی شده­ی هر سهم معمولا در ابتدای سال مالی اعلام می­شود و ممکن است طی سال و به دلیل تغییراتی که در مبانی پیش­بینی به وجود آمده است دچار تغییر (تعدیل) شود. در این پژوهش به بررسی اثر اعلان تعدیل سود پیش­بینی­شده بر قیمت سهام و حجم دادوستد سهام  پرداخته می شود.

در این فصل کلیات پژوهش شامل: بیان موضوع، هدف پژوهش، فرضیه­ها، قلمرو، جامعه و نمونه­ی آماری، واژه ها و اصطلاحات کلیدی بیان می شود.


براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی وتأخیرغیرعادی در گزارشگری مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس

دانشکده مدیریت و حسابداری

پایان نامه کارشناسی ارشد

رشته حسابداری

گرایش حسابرسی

موضوع

بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی وتأخیرغیرعادی در گزارشگری مالی

شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما

دکتر حسن همتی

استاد مشاور

دکتر فاطمه صراف

سال تحصیلی : نیمسال دوم 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی و تأخیر غیرعادی در گزارشگری مالی شرکت­ها­ی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش­ از نظر شیوه انجام تحقیق، تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع تحقیق همبستگی تحلیل رگرسیون و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی   (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی82 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1384 لغایت 1391 بررسی شده است (656 شرکت-­­ سال). برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده‌ی پژوهش از نرم‌افزار Eviews 8 استفاده شده است. نتایج تحقیق در ارتباط با بررسی فرضیه اول پژوهش نشان داد که بین نرخ مؤثر مالیات و تأخیر غیرعادی در تصویب سود سالیانه شرکت رابطه معنی‌دار و معکوسی وجود ندارد. در ادامه با توجه به تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته در ارتباط با بررسی فرضیه دوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که بین نرخ مؤثر مالیات نقدی پرداختی و تأخیر غیرعادی در تصویب سود سالیانه شرکت رابطه معنی‌دار و معکوسی وجود ندارد. در نهایت نتایج پژوهش در ارتباط با بررسی فرضیه سوم پژوهش حاکی از آن بود که بین تفاوت دفتری مالیات و تأخیر غیرعادی در تصویب سود سالیانه شرکت رابطه معنی‌دار و مستقیمی وجود ندارد.

واژه های کلیدی:

اجتناب مالیاتی، تأخیر غیرعادی در گزارشگری مالی، نرخ مؤثر مالیات، تفاوت دفتری مالیات .

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان          فصل اول – کلیات

1-1) مقدمه. 2

1-2) بیان مسئله و چگونگی برگزیدن موضوع پژوهش… 2

1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش… 4

1-4) اهداف پژوهشی.. 5

1-4-1) اهداف علمی.. 5

1-4-2) اهداف کاربردی.. 5

1-5) سوالات و فرضیه‌های پژوهش… 6

1-6) روش پژوهش… 7

1-7) قلمرو پژوهش… 7

1-7-1) قلمرو موضوعی.. 7

1-7-2) قلمرو زمانی.. 7

1-7-3) قلمرو مکانی.. 8

1-8) جامعه و نمونه آماری پژوهش… 8

1-9) تعاریف واژگان کلیدی (تعاریف عملیاتی واژگان) 8

1-9-1) تعاریف عملیاتی.. 8

1-9-2) اجتناب مالیاتی.. 8

1-9-3) به‌ موقع‌ بودن‌. 9

1-10) ساختار پژوهش… 9

1-11) خلاصه فصل.. 10

 

فصل دوممبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1)مقدمه. 12

2-2)ویژگی‌های کیفی اطلاعات مالی دستیابی به اهداف گزارشگری مالی.. 12

2-2-2)ویژگی­های‌ کیفی‌ مرتبط با محتوای‌ اطلاعات‌… 13

2-2-2-1)مربوط‌ بودن. 13

2-2-2-2)قابل‌ اتکا بودن‌. 13

2-2-3)ویژگی­های‌ کیفی‌ مرتبط‌ با ارائـه‌ اطلاعات‌… 13

2-2-3-1)قابل‌ مقایسه‌ بودن‌. 13

2-2-3-2)قابل‌ فهم‌ بودن‌. 13

2-3)محدودیت­های‌ حاکم‌ بر ویژگی­های‌ کیفی‌ اطلاعات‌ مالی‌.. 14

2-3-1)موازنه‌ بین‌ ویژگی­های‌ کیفی‌.. 14

2-3-2)به موقع بودن. 14

2-3-3)ملاحظات منفعت و هزینه. 14

2-4)عوامل مؤثر بر رفتار گزارشگری به موقع. 14

2-4-1) اندازه شرکت… 15

2-4-2) سودآوری.. 16

2-4-3) نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام. 17

2-4-4) اهرم مالی.. 17

2-4-5) عمر شرکت… 18

2-4-6 )ماهی از پایان سال مالی.. 19

2-4-6) حجم معاملات سهام. 20

2-5) اجتناب مالیاتی.. 20

2-5-1) نقش حسابداران و مشاوران در اجتناب مالیاتی.. 22

2-5-2) تفاوت اجتناب مالیاتی و فرار مالیاتی.. 22

2-5-3) زمینه های پیدایش فرار مالیاتی.. 23

2-5-4)فرار مالیاتی در ایران. 24

2-5-5)ناکارآمدی نظام مالیاتی ایران علل و زمینه‌ها 25

2-5-5-1) قوانین و مقررات مالیاتی.. 25

2-5-5-2) فرآیندهای مالیاتی.. 25

2-5-5-3)عدم توجه به رضایت  مؤدیان مالیاتی.. 26

2-5-5-4) منابع انسانی.. 26

2-5-5-5) مؤدیان مالیاتی.. 27

2-6) پیشینه تحقیق.. 29

2-6-1) تحقیقات داخلی.. 29

2-6-2) تحقیقات خارجی.. 33

2-7) خلاصه فصل.. 41

 

فصل سومروش‌ اجرای تحقیق

3-1) مقدمه. 43

3-2) تعریف و بیان جامعه آماری پژوهش… 44

3-2-1) قلمرو مکانی.. 44

3-2-2) قلمرو زمانی.. 44

3-3) تعیین حجم نمونه پژوهش… 44

3-4) اهداف مشخص تحقیق.. 46

3-4-1) هدف اصلی.. 46

3-4-2) اهداف فرعی.. 46

3-4-3) اهداف کاربردی.. 47

3-5) سوال‌های پژوهش… 48

3-6) فرضیه‌سازی و ملاک های انتخاب فرضیه. 48

3-6-1) فرضیه‌های پژوهش… 48

3-7) روش پژوهش… 49

3-7-1) روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی: 49

3-7-2) روش پژوهش از نظر هدف… 49

3-7-3) روش انجام پژوهش… 49

3-8) روش و ابزار جمع‌آوری اطلاعات… 50

3-9) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… 51

3-10) تعریف متغیرها و نحوه محاسبه آن ها 52

3-10-1) متغیر وابسته. 52

3-10-2)متغیر مستقل.. 52

3-10-3) متغیرهای کنترلی.. 52

تعریف عملیاتی متغیر وابسته. 53

3-10-4) تأخیر غیرعادی در گزارشگری مالی سالانه ( DELAY) 53

تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل.. 53

3-10-5) تفاوت دفتری مالیات  (BTD) 53

3-10-6) نرخ مؤثر مالیات نقدی پرداختی (CASH ETR) 53

3-10-7) نرخ مؤثر هزینه مالیات (ETR) 54

3-10-8) سود غیرمنتظره(UE) 54

3-10-9) اظهارنظر حسابرس (OPIN) 54

3-10-10) بزرگترین موسسه حسابرسی کننده (BIG) 54

3-10-11) اندازه شرکت (SIZE) 55

3-10-12) فرصت های رشد (MTB) 55

3-10-13) اهرم عملیاتی (LEV) 55

3-10-14) بحران مالی (DISTRESS) 56

3-10-15) درصد پنج سهامداران عمده (OWN) 56

3-10-16) نسبت ناخالص اموال، ماشین آلات و تجهیزات (PPE) 56

3-10-17) نسبت کل اقلام تعهدی به کل دارائی (ACC) 56

3-11) مدل‌های پژوهش… 75

3-12) اعتبار درونی و برونی پژوهش… 76

3-13) روش واکاوی مدل‌ها و آزمون فرضیات… 76

3-14) مدل‌های رگرسیونی داده‌های ترکیبی.. 77

3-14-1) فرض‌های اساسی رگرسیون. 78

3-14-2) احتیاط در استفاده از رگرسیون و همبستگی.. 79

3-14-3) مزایای پانل‌دیتا در مقایسه با داده‌های مقطعی یا سری زمانی.. 82

3-15) آزمون ناهمسانی واریانس‌ها 82

3-16) آزمون خود‌همبستگی.. 82

3-17) آزمون مانایی (ایستایی) متغیرها 83

3-17-1) آزمون ریشه‌واحد. 83

3-18) آزمون‌های هم‌انباشتگی داده‌های تابلویی.. 84

3-18-1)آزمون هم‌انباشتگی کائو. 86

3-19) انتخاب نوع مدل. 86

3-20) خلاصه فصل.. 87

 

فصل چهارمتجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج

حاصل از تحقیق.. 88

4-1) مقدمه. 89

4-2)یافته های توصیفی.. 91

4-3) آزمون ریشه واحد و هم‌انباشتگی.. 93

4-4) رگرسیون. 94

4-4-1) آزمون دوربین- واتسون. 94

4-5) آزمون فرضیه ها 94

4-5-1) آزمون فرضیه فرعی اول. 94

4-5-1-1 آزمون لیمر برای مقایسه‌ی الگویPooled  با الگوی اثرات ثابت برای فرضیه‌ی اول. 95

4-5-1-2 آزمون هاسمن برای مقایسه‌ی الگوی اثرات ثابت با الگوی اثرات تصادفی برای فرضیه اول. 96

4-5-1-3 آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون برای فرضیه اول. 97

4-5-1-4 آزمون معنادار بودن ضرایب رگرسیونی برای فرضیه اول. 98

4-5-1-5 ضریب تعیین فرضیه اول. 98

4-5-1-6 آزمون دوربین- واتسون برای فرضیه اول. 98

4-5-2 آزمون فرضیه فرعی دوم. 99

4-5-2-1 آزمون لیمر برای مقایسه‌ی الگوی Pooled با الگوی اثرات ثابت برای فرضیه‌ی دوم. 99

4-5-2-2آزمون هاسمن برای مقایسه‌ی الگوی اثرات ثابت با الگوی اثرات تصادفی برای فرضیه دوم. 100

4-5-2-3 آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون برای فرضیه دوم. 101

4-5-2-4 آزمون معنادار بودن ضرایب رگرسیونی برای فرضیه دوم. 101

4-5-2-5 ضریب تعیین فرضیه دوم. 102

4-5-2-6 آزمون دوربین- واتسون برای فرضیه دوم. 102

4-5-3 آزمون فرضیه فرعی سوم. 103

4-5-3-1 آزمون لیمر برای مقایسه‌ی الگوی Pooled  با الگوی اثرات ثابت  برای فرضیه‌ی سوم. 103

4-5-3-2 آزمون هاسمن برای مقایسه‌ی الگوی اثرات ثابت با الگوی اثرات تصادفی برای فرضیه­سوم. 104

4-5-3-3 آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون برای فرضیه سوم. 105

4-5-3-4 آزمون معنادار بودن ضرایب رگرسیونی برای فرضیه سوم. 106

4-5-3-5 ضریب تعیین فرضیه سوم. 106

4-5-3-6 آزمون دوربین- واتسون برای فرضیه سوم. 106

4-6- خلاصه‌ی فصل.. 107

 

فصل پنجمتفسیـر یافتـه ها، نتیجـه گیـری و پیشنهادات

5-1) مقدمه. 109

5-2)  تفسیر نتایج آزمون فرضیه‌ها 109

5-2-1) تفسیر نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول. 109

5-2-2 ) تفسیر نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم. 111

5-2-3 ) تفسیر نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم. 112

5-3 ) نتیجه‌گیری کلی.. 113

5-4 )پیشنهادهای حاصل از تحقیق.. 114

5-4-1)پیشنهادات مبتنی بر فرضیه­ها 114

5-4-2)  پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 115

5-5)محدودیت‌های انجام تحقیق.. 116

5-6) خلاصه فصل.. 117

منابع و ماخذ. 118

منابع فارسی.. 118

پیوست ها 127
فهرست جداول

جدول

جدول(1-1)تعریف عملیاتی متغیرها  : 56

جدول(1-2)تعریف عملیاتی متغیرهایی که برای محاسبه متغیرهای مستقل و کنترل به کار می­روند 59

جدول (3- 1): روند انتخاب نمونه آماری پژوهش.. 46

جدول(4-1):آمار توصیفی متغیرهای  پژوهش.. 92

جدول (4-2): آزمون ریشه‌ی واحد برای متغیرهای تحقیق. 93

جدول (4-4): آزمون لیمر برای فرضیه‌ی اول. 96

جدول (4-5): آزمون هاسمن برای فرضیه‌ی اول. 96

جدول (4-6): نتایج مربوط به تحلیل رگرسیونی فرضیه اول. 97

جدول (4-7): آزمون لیمر برای فرضیه‌ی دوم 100

جدول (4-8): آزمون هاسمن برای فرضیه‌ی دوم 100

جدول (4-9): نتایج مربوط به تحلیل رگرسیونی فرضیه دوم 101

جدول (4-10): آزمون لیمر برای فرضیه‌ی سوم 104

جدول (4-11): آزمون هاسمن برای فرضیه‌ی سوم 104

جدول (4-12): نتایج مربوط به تحلیل رگرسیونی فرضیه سوم 105

 
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد 



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی و هزینه سرمایه:نقش تمایلات ذینفعان و شفافیت م

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد بین الملل قشم

 

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد “MA

رشته: حسابداری

گرایش: حسابداری

 

عنوان:

بررسی رابطه بین افشای  مسئولیت اجتماعی شرکتی و هزینه سرمایه: نقش تمایلات ذینفعان و شفافیت مالی

 

استاد راهنما:

دکتر محمد حسین رنجبر

استاد مشاور:

دکتر عباس الهیاری                                                       

 

اسفند1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

صفحه

چکیده: 1

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه. 3

1-1 بیان مساله. 4

1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5

1-3 اهداف تحقیق.. 6

1-4 سؤالات تحقیق.. 8

1-5 فرضیه‏های تحقیق.. 8

1-6 متغیرهای تحقیق.. 8

1-6-1 متغیرهای مستقل.. 8

1-6-2 متغیر وابسته. 8

1-6-3 متغیرهای کنترلی.. 8

1-7 قلمرو تحقیق.. 9

1-7-1 قلمرو موضوعی.. 9

1-7-2 قلمرو مکانی.. 9

1-7-3 قلمرو زمانی.. 9

1-8 روش اجرای تحقیق.. 9

1-9 تعاریف مفاهیم و اصطلاحات… 9

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1 مفهوم مسئولیت اجتماعی.. 12

2-2 مبانی نظری.. 13

2-3 مدل‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌ ها 16

2-3-1 مدل پنج بعدی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها 17

2-3-2 مدل مسئولیت اجتماعی کارول. 17

2-4 چارچوب تعیین استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی.. 18

2-5 مفهوم حسابرسی مسئولیت‌های اجتماعی.. 18

2-5-1 محدوده حسابرسی اجتماعی.. 19

2-5-2 طبقه‌ها و الگوهای تئوری حسابرسی مالی.. 20

2-5-3 مفهوم حسابرسی تولیدی و تدافعی.. 22

2-5-4 وجود تمایز و افتراق حسابرسی تولیدی و تدافعی.. 22

2-6 مدل ماتریس شناسایی و ارزیابی ذینفعان شرکت… 23

2-6-1 نظریه ذینفعان. 25

2-6-1-1 ذینفعان پشتیبان. 28

2-6-1-2 ذینفعان حاشیه‌ای.. 29

2-6-1-3 ذینفعان غیرپشتیبان. 29

2-6-1-4 ذینفعان مختلط.. 30

2-6-1-5 استفاده از تخصص ذینفعان. 30

2-6-2 مسئولیت اجتماعی شرکت ها در قبال ذینفعـان. 31

2-6-2-1 رویکردی متعالی به کسب و کار. 32

2-6-2-2 پایش و اندازه گیری.. 33

2-6-2-3 قواعد جدید کسب و کار. 34

2-7 مفاهیم حسابداری اجتماعی.. 36

2-7-1 معاملات اجتماعی.. 36

2-7-2 سود اجتماعی.. 36

2-7-3 ارکان اجتماعی.. 36

2-7-4 سرمایه اجتماعی.. 36

2-7-5 خالص دارایی های اجتماعی.. 36

2-8 طبقه بندی حسابداری اجتماعی.. 37

2-9 انواع گزارشگری اجتماعی.. 37

2-9-1 گزارشگری غیر مالی.. 37

2-9-2 گزارشگری  مالی.. 38

2-10 تعریف شفافیت… 38

2-10-1 قابلیت دسترسی به اطلاعات… 39

2-10-2 توانایی برقراری ارتباط و وجود جریان ارسال و دریافت اطلاعات   40

2-10-3 تعاریف مبتنی بر ذی نفعان. 42

2-10-4 تعاریف مبتنی بر پاسخگویی.. 42

2-10-5 تعریف شفافیت با تاکید بر اجرای قوانین و مقررات… 43

2-10-6 شفافیت در بورس… 43

2-10-7 اندازه گیری شفافیت… 44

2-10-8 اهمیت شفافیت در بازارهای مالی.. 45

2-10-8 ابعاد شفافیت در بازار سرمایه. 48

2-10-9 ماهیت شفافیت گزارشگری در متون مالی.. 50

2-10-9-1 نظریه های  گزارشگری و افشاگری  اجتماعی.. 51

2-10-9-1-1 نظریه توصیفی در گزارشگری اجتماعی شرکت ها 51

2-10-9-1-2 نظریه هزینه های انجام شده 51

2-10-9-1-3 نظریه هزینه- منافع. 52

2-10-10 نقش شفافیت در گزارشگری مالی.. 52

2-10-11 شفاف‌سازی مالی از نگاه سازمانهای بین‌المللی.. 53

2-10-12 محدودیت‌های افشای اطلاعات و افزایش شفافیت… 54

2-10-12-1 موانع و راهکارهای عدم شفافیت بازار سرمایه ایران  56

2-10-12-1-1 انجام معاملات صوری.. 56

2-10-12-1-2 انتشار اخبار کذب… 57

2-10-12-1-3 تشکیل ائتلاف… 58

2-10-12-1-4 ندادن اطلاعات از سوی شرکت ها و استفاده از اطلاعات محرمانه توسط دست اندرکاران شرکت   58

2-10-12-1-5 ارائه اطلاعات نادرست از سوی شرکت ها 59

2-10-13 کیفیت افشا، شفافیت و ویژگیهای کیفی صورتهای مالی  59

2-10-14 اهمیت شفافیت و افشای داوطلبانه. 60

2-10-15 مزایای افشای داوطلبانه. 61

2-10-16 مسائل اصلی در افشای داوطلبانه. 62

2-10-17 پیشینه تحقیق.. 65

فصل سوم: روش تحقیق

3-1 مقدمه. 70

3-2 روش پژوهش… 70

3-3 جامعه‌ی آماری و روش نمونه‌گیری.. 71

3-3-1 جامعه‌ی آماری.. 71

3-3-2 نمونه و روش نمونه‌گیری.. 71

3-4 ابزار جمع‌آوری داده‌ها 71

3-4-1- رگرسیون. 71

3-4-2- ضریب تشخیص یا تبیین.. 72

3-4-3- آزمون معنیدار بودن متغیر مستقل.. 72

3-4-4- آزمون خود همبستگی.. 73

3-4-5-  همخطی، راههای تشخیص و چگونگی رفع آن. 74

3-5 فرضیات تحقیق.. 75

3-6 متغیرهای تحقیق.. 75

3-6-1 متغیر وابسته. 75

3-6-2 متغیرهای مستقل.. 75

3-6-3 متغیرهای کنترلی.. 79

فصل چهارم: تجزیه تحلیل

4-1 مقدمه. 81

4-2 یافته های تحقیق.. 81

3-4- آزمون فرضیه های تحقیق: 86

4-4-  تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها: 87

4-4-1  نتایج آزمون فرضیه اول. 87

4-4-2 نتایج آزمون فرضیه دوم. 88

4-4-3 نتایج آزمون فرضیه سوم. 89

 

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

1-5- مقدمه. 92

5-2- پیشنهادات تحقیق.. 95

5-3-  محدودیتهای تحقیق.. 98

5-4- توصیه برای تحقیقات آتی.. 98

منابع و ماخذ

الف) منابع فارسی.. 99

ب) منابع لاتین.. 101

 

 

 

فهرست جداول  
عنوان صفحه
جدول 3-1:بررسی حالات مختلف نتیجه آماره دوربین– واتسون………………………………… 74
…………………………………………………………..NOPATنحوه محاسبه و تعدیل جدول 3-2 76
……………………………………………………….CAPITAL نحوه محاسبه و تعدیل جدول3-3 77
جدول 4-1: نتایج آمار توصیفی داده های نهایی تحقیق………………………………………………. 83
جدول4-2: نتایج مربوط به آمار توصیفی تحقیق انجام شده توسط ویکتوریا کرایوگورسکی 83
جدول 4-3: نتایج آزمون مدل به صورت تجمعی………………………………………………………. 84
جدول4-4: نتایج آزمون مدل به صورت مقطعی………………………………………………………… 86

چکیده:

افشاگری و گزارشگری اجتماعی، فرایند انتقال اطلاعات مرتبط با تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی عملکرد اقتصادی شرکت به جامعه است. گسترش مسئولیت پذیری سازمان بر این موضوع دلالت دارد که مسئولیتهای سازمان از ﺁنچه در گذشته بوده ،یعنی” فراهم کردن پول برای سهامداران ” فراتر رفته است.حرکت در مسیر مسئولیتهای اجتماعی و زیست محیطی عاملی ضروری و حیاتی است که به تداوم فعالیت سازمان در بلند مدت منجر می گردد . این تحقیق بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و بر اساس روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری هدفمند(سیستماتیک) استفاده شده است و تعداد 98 شرکت بعنوان نمونه انتخاب شدند که طبق تجزیه و تحلیل در فصل چهارم، فرضیه شماره یک با توجه به سطح خطای 0.88 فرضیه صفر تائید می شود و  رابطه منفی تر بین افشای مسئولیت اجتماعی در شرکت های ذی نفع گرا و هزینه سرمایه رد می شود. فرضیه شماره دو که با توجه به سطح خطای 0.03 فرضیه صفر رد و فرضیه مقابل تائید میشود و در نتیجه تاثیر کاهش هزینه نظارت توسط سرمایه گذاران و هزینه انتشار سهام در سطح بالای شفافیت مالی رد می شود و فرضیه شماره سه با توجه به سطح خطای صفر فرضیه صفر رد و فرضیه مقابل تائید می شود و وجود رابطه منفی تر بین افشای مسئولیت اجتماعی و هزینه سرمایه در شرکت هایی که عدم شفافیت مالی بیشتری دارند تایید می گردد.

 

واژگان کلیدی : افشاء مسئولیت اجتماعی ؛ ذینفعان ؛ عملکرد مالی شرکت .

 
براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی رابطه بین آموزش مودیان مالیاتی و اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد ایلام

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری (M.A)

 

عنوان:

بررسی رابطه بین آموزش مودیان مالیاتی و اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام وارائه راهکارهای جهت بهبود آن با رویکرد فازی AHP

 

استاد راهنما:

دکتر رحمت اله محمدی پور

 

زمستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

فصل اول کلیات تحقیق

1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………. 3

1-2  بیان مسئله ……….. 4

1-3  اهمیت و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………………. 6

1-4  اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)………………………. 7

1-4-1 اهداف اصلی 7

1-4-2 اهداف فرعی…………………………………………………………………………………………………           8

1-5   سؤالات 8

1-5-1 سوال اصلی 8

1-5-2 سوالات فرعی………………………………………………………………………………………………. 8

1-6   فرضیه‌های تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 9

1-6-1 فرضیه اصلی 9

1-6-2 فرضیه‌های فرعی…………………………………………………………………………………………… 9

1-7   مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………………… 9

1-8   تعریف واژه‌ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)…………………… 9

1-9   خلاصه 12

1-10 ساختار گزارش تحقیق………………………………………………………………………………………….. 12

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1   مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 14

2-2   بخش اول: مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………………… 15

2-2-1 مالیات………………………………………………………………………………………………………… 15

2-2-2 انواع نظام‌های مالیاتی……………………………………………………………………………………… 15

2-2-3 مالیات و اقتصاد ایران……………………………………………………………………………………… 16

2-2-3-1  نسبت مالیات به هزینه‌های جاری دولت ……………………………………………………  17

2-2-3-2  نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی ………………………………………..  17

2-2-4  جایگاه مصرف در اقتصاد……………………………………………………………………………….. 17

2-2-5 آشنایی با درآمدهای عمومی دولت…………………………………………………………………….. 18

2-2-5-1  درآمدهای غیر مالیاتی…………………………………………………………………………… 18

2-2-5-2  درآمدهای مالیاتی………………………………………………………………………………… 19

2-2-6  عملکرد و مقایسه ارقام مربوط به درآمدهای دولت و سهم مالیات از آن در ایران………….. 20

2-2-7  اهمیت مالیات………………………………………………………………………………………………. 23

2-2-8  تعاریف و تقسیم بندی‌های مالیاتی…………………………………………………………………….. 24

2-2-8-1  تعریف و مفهوم مالیات………………………………………………………………………… 25

2-2-8-2  انواع مالیات……………………………………………………………………………………….. 25

2-2-8-2-1  مالیات‌های مستقیم……………………………………………………………………………….. 25

2-2-8-2-2  مالیات‌های غیر مستقیم…………………………………………………………………………. 25

2-2-9    تاریخچه مالیات بندی در ایران:………………………………………………………………………. 26

2-2-9-1 مالیات در عهد مادها…………………………………………………………………………….. 26

2-2-9-2 مالیات در عهد هخامنشیان……………………………………………………………………… 26

2-2-9-3  مالیات در دوره سلوکیان……………………………………………………………………….. 27

2-2-9-4  مالیات در دوره پارتیان…………………………………………………………………………. 27

2-2-9-5  مالیات در ایران بعد از اسلام………………………………………………………………….. 27

2-2-10  تحولات قوانین مالیاتی طی سال‌های 1366-1357…………………………………………… 29

2-2-11 تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده در ایران…………………………………………………………..           29

2-2-12  تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده در جهان……………………………………………………….. 31

2-2-13  ارزش افزوده…………………………………………………………………………………………….            32

2-2-14  تعریف و مفهوم مالیات بر ارزش افزوده…………………………………………………………… 33

2-2-14-1  تعریف نظری مالیات بر ارزش افزوده:……………………………………………………. 33

2-2-14-2  تعریف عملیاتی مالیات بر ارزش افزوده…………………………………………………. 33

2-2-15  جایگاه مالیات بر ارزش افزوده (VAT) …………………………………………………………. 33

2-2-16  انواع مالیات بر ارزش افزوده………………………………………………………………………….. 35

2-2-16-1  مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولید (VATP)………………………………………… 36

2-2-16-2  مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی (VATI)…………………………………….. 37

2-2-16-3 مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف(VATC)………………………………………  37

2-2-17  مقایسه سه نوع مالیات بر ارزش افزوده…………………………………………………………….. 37

2-2-18  اصل مبدأ و مقصد در نظام مالیات بر ارزش افزوده:…………………………………………….. 38

2-2-19  روش‌های محاسبه مالیات بر ارزش افزوده:………………………………………………………… 39

2-2-19-1  روش بستانکاری فاکتور……………………………………………………………………… 39

2-2-19-2  روش تفریق…………………………………………………………………………………….. 40

2-2-19-3  روش مجموع…………………………………………………………………………………… 40

2-2-20  نحوه محاسبه عملیاتی مالیات بر ارزش افزوده در ایران…………………………………………. 40

2-2-21  پایه مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده…………………………………………………………………. 42

2-2-22  تحلیل نرخ در مالیات بر ارزش افزوده……………………………………………………………… 42

2-2-22-1  نرخ اصلی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای جهان……………………… 42

2-2-22-2  انواع نرخ‌های مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای جهان………………………….. 44

2-2-23  نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران……………………………………………………………….. 47

2-2-24  ویژگی‌های قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران………………………………………………. 49

2-2-24-1 مزایای اجرای مالیات بر ارزش افزوده…………………………………………………….. 49

2-2-24-2 معایب اجرای مالیات بر ارزش افزوده…………………………………………………….. 50

2-2-24-3 اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی………………………………………………………………… 53

2-2-25  معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده…………………………………………………………………. 59

2-2-26  معافیت‌ها در ایران :…………………………………………………………………………………….. 60

2-2-27  جرائم قانونی نظام مالیات بر ارزش افزوده………………………………………………………… 61

2-2-28  مباحث اجرایی مالیات بر ارزش افزوده در زنجیره نهایی………………………………………. 61

2-2-29  زنجیره نهایی توزیع……………………………………………………………………………………… 63

2-2-30  نحوه اعمال مالیات بر ارزش افزوده در مراحل مختلف زنجیره اجرا…………………………. 64

2-2-31  ساختار کنونی نظام مالیات بر ارزش افزوده……………………………………………………….. 67

2-2-31-1  ایران فاقد نظام جامع اطلاعاتی از وضعیت مالیاتی مردم است……………………… 67

2-2-31-2  نظام بروکراسی پیچیده ای در نظام مالیاتی ایران وجود دارد………………………… 68

2-2-31-3  بی نیازی دولت به مالیات از دیگر دلایل گریز مالیاتی مردم است…………………. 68

2-2-31-4 وجود دوگانگی بین نظام مالیاتی و وجوهات شرعی در گریز مالیاتی مؤثر است… 68

2-2-31-5  عدم در نظر گرفتن مالیات برای مالیات گریزان………………………………………… 68

2-2-31-6  حذف مطلق استثنائات در پرداخت مالیات………………………………………………. 69

2-3   مروری بر تحقیقات انجام گرفته……………………………………………………………………………… 69

2-3-1 تحقیقات انجام گرفته در داخل ایران………………………………………………………………….. 71

2-3-2 تحقیقات انجام گرفته در خارج از ایران………………………………………………………………. 73

2-4   خلاصه و نتیجه‌گیری فصل دوم………………………………………………………………………………. 76

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1   مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 78

3-2   روش 79

3-3   فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………. 79

3-3-1  فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………….. 79

3-3-2  فرضیه‌های فرعی………………………………………………………………………………………….. 79

3-4   جامعه آماری    80

3-5   نحوه جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………….. 81

3-6   ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها……………………………………………………………………………………. 81

3-6-1    تهیه و تنظیم پرسشنامه………………………………………………………………………………….. 81

3-6-1-1  روایی………………………………………………………………………………………………. 82

3-6-1-2  پایایی………………………………………………………………………………………………. 84

3-7   روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………. 85

3-7-1    استفاده از آمار توصیفی…………………………………………………………………………………. 85

3-7-2    استفاده از آمار استنباطی………………………………………………………………………………… 85

3-7-2-1 آزمون کولموگوروف اسمیرنوف……………………………………………………………….. 85

3-7-2-2  تحلیل همبستگی…………………………………………………………………………………. 86

3-7-2-3  ضریب همبستگی پیرسون ( )………………………………………………………………… 86

3-7-2-4  ضریب همبستگی اسپیرمن( )………………………………………………………………. 86

3-7-2-5  مدل‌های عاملی…………………………………………………………………………………… 87

3-7-2-6  مدل‌های مسیر…………………………………………………………………………………….. 87

3-7-2-7  مدل‌سازی معادله ساختاری…………………………………………………………………….. 87

3-7-2-8  شاخص‌های برازش و اصلاح مدل…………………………………………………………… 88

3-8   خلاصه…………………………………………………………………………………………………………….. 91

فصل چهارم:یافته های تحقیق

4-1   مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 93

4-2   آزمون کولموگوروف اسمیرنوف………………………………………………………………………………. 93

4-3   مدل سازی معادله ساختاری…………………………………………………………………………………… 93

4-4   شاخص های برازش……………………………………………………………………………………………. 100

4-5   آزمون 101

4-5-1  آزمون فرضیه فرعی اول…………………………………………………………………………………. 101

4-5-2  آزمون فرضیه فرعی دوم………………………………………………………………………………… 102

4-5-3  آزمون فرضیه فرعی سوم………………………………………………………………………………… 102

4-5-4  آزمون فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………. 103

4-6   خلاصه 106

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد‌ها

5-1   مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 108

5-2   نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق………………………………………………………………………. 108

5-2-1  فرضیه ی فرعی اول……………………………………………………………………………………… 108

5-2-2  فرضیه ی فرعی دوم……………………………………………………………………………………… 109

5-2-3  فرضیه ی فرعی سوم…………………………………………………………………………………….. 109

5-2-4  فرضیه ی اصلی……………………………………………………………………………………………. 109

5-3   پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………. 109

5-4   پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده……………………………………………………………………………. 111

5-5   محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………. 111

منابع   ………………………………………………………………………………………………………………………. 113

منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………….. 113

منابع لاتین            …………………………………………………………………………………………………. 116

Abstract …………………………………………………….   118

فهرست جداول

جدول ‏2‑1: درآمدهای مالیاتی طی سال‌های 1384- 1389، ارقام: میلیون ریال 21

جدول ‏2‑2: نسبت درآمدهای نفتی به کل درآمدهای دولت در سه دوره مختلف، ارقام: درصد……………………………………. 22

جدول ‏2‑3: نرخ مالیات و نسبت درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به کل درآمدهای مالیاتی……………………………….. 43

جدول ‏2‑4: نرخ مالیات بر ارزش افزوده و تعداد کشورهای جهان    43

جدول ‏2‑5: توزیع تعدد نرخ‌های VAT در کشورهای جهان….. 45

جدول ‏2‑6: وضعیت پیاده سازی مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای جهان 46

جدول ‏2‑7: نرخ عوارض و مالیات  بر انواع کالاهای مصرفی.. 48

جدول ‏2‑8: ویژگی‌های فرهنگ مالیاتی و راه‌های ارتقای آن در کشورهای مختلف…………………………………………. 70

جدول ‏2‑9: خلاصه پژوهش‌های انجام گرفته……………… 75

جدول ‏3‑1: فراوانی و درصد نمونه تحقیق…………….. 81

جدول ‏3‑2: ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه……………. 85

جدول ‏4‑1: نتایج آزمون کولموگوروف اسمیرنوف………… 93

جدول ‏4‑2: ضرایب رگرسیونی……………………….. 99

جدول ‏4‑3: شاخص های برازش مدل ساختاری…………….. 100

جدول ‏4‑4: نتایج آزمون تی (عوامل مرتبط با شغل و حرفه‌ی مؤدی)  101

جدول ‏4‑5: نتایج آزمون تی (عوامل فردی)……………. 102

جدول ‏4‑6: نتایج آزمون تی (عوامل محیطی و فیزیکی و زیرساخت‌های آموزشی)……………………………………….. 103

جدول ‏4‑7: نتایج آزمون فرض………………………. 106

 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                        صفحه

نمودار ‏2‑1: نرخ مالیات بر ارزش افزوده و تعداد کشورهای جهان………………………………………….. 44

نمودار ‏2‑2: توزیع تعدد نرخ‌های مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای……………………………………. 45

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                 صفحه

شکل ‏2‑1: فرهنگ مالیاتی…………………………………………………………………………………………….. 55

شکل ‏2‑2: انتقال مالیات در طول زنجیره…………………………………………………………………………… 65

شکل ‏2‑3: محاسبات مالیات بر ارزش افزوده در یک فرآیند 3 مرحله ای تولید صندلی چوبی……….. 66

شکل ‏4‑1: مدل ساختاری……………………………………………………………………………………………… 98

 

 

چکیده

این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آموزش مودیان مالیاتی و اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام وارائه راهکارهای جهت بهبود آن با رویکرد فازی AHP می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با توجه به ماهیت موضوع، از لحاظ روش انجام تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی و تحلیلی طبقه‌بندی می‌گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر، خبرگان فن می‌باشند که شامل: کارکنان، ممیزین، کارشناسان و کارشناسان ارشد اداره مالیاتی استان ایلام، اساتید دانشگاه با زمینه تخصصی مالی و اقتصادی مسلط به قانون مالیات بر ارزش افزوده و آشنا با سازمان متولی اجرا و فرآیندهای اجرایی آن می‌باشد که در سال 1393 مورد بررسی قرار گرفته است. جهت انتخاب نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد 100 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شده است. برای آزمون فرضیات از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد فراوانی، درصد فراوانی تجمعی و جداول و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون نرمال بودن داده‌ها و معادلات ساختاری) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که آموزش مؤدیان مالیاتی بر اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام تأثیر معناداری دارد. همچنین عوامل مرتبط با شغل و حرفه‌ی مؤدی و عوامل محیطی و فیزیکی بر اثربخشی اجرای مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام تأثیر معناداری دارد.

 

واژگان کلیدی: آموزش مؤدیان مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده، استان ایلام


براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود

دانشگاه آزاد اسلامی

واحدبین الملل قشم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته حسابداری

عنوان:

بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود

 

استاد راهنما:

دکتر محمد خیری

استاد مشاور:

دکتر کریم نعمتی

پاییز1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………….1

 

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..3

1-2- بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………….4

1-4- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………….5

1-3- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..6

1-5- فرضیه های تحقیق ومبانی نظری آن ها………………………………………………………………………….7

1-6- قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………………9

1-6-1- قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………………………9

1-6-2- قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………..9

1-6-3- قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………9

1-7- تعریف اصطلاحات و واژه ها……………………………………………………………………………………….9

1-7-1- مالکیت خانوادگی…………………………………………………………………………………………………..9

1-7-2- مالکیت نهادی………………………………………………………………………………………………………10

1-7-3- مالکیت شرکتی……………………………………………………………………………………………………..10

1-7-4-  به موقع بودن سود………………………………………………………………………………………………..11

1-8- ساختار پژوهش………………………………………………………………………………………………………..11

 

فصل دوم: مبانی نظری وادبیات تحقیق

2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………14

2-2- مبانی نظری و مفهوم حاکمیت شرکتی………………………………………………………………………….15

2-3- چارچوب نظری حاکمیت شرکتی……………………………………………………………………………….17

2-3-1- نظریه نمایندگی…………………………………………………………………………………………………….17

2-3-2- نظریه هزینه معاملات…………………………………………………………………………………………….18

2-3-3- تئوری ذینفعان………………………………………………………………………………………………………19

2-4- اهداف حاکمیت شرکتی…………………………………………………………………………………………….19

2-5- مزایای حاکمیت شرکتی……………………………………………………………………………………………..20

2-6- اصول حاکمیت شرکتی………………………………………………………………………………………………21

2-7- انواع شاخص های سنجش عملکرد…………………………………………………………………………….23

2-8- انواع سیستم های حاکمیت شرکتی………………………………………………………………………………23

2-8-1- سیستم درون سازمانی……………………………………………………………………………………………24

2-8-2- سیستم برون سازمانی…………………………………………………………………………………………….26

2-9- شیوه های حاکمیت شرکتی………………………………………………………………………………………..28

2-9-1- شفافیت……………………………………………………………………………………………………………….28

2-9-2- پاسخگویی…………………………………………………………………………………………………………..28

2-9-3- انصاف برخورد یکسان با سهامداران………………………………………………………………………..29

2-9-4- مسئولیت پذیری……………………………………………………………………………………………………29

2-10- تمرکز مالکیت به عنوان یکی از مهم ترین مکانیزم های حاکمیت شرکتی……………………….29

2-11- نسبت سهامداران یا مالکان نهادی به عنوان یکی دیگر از مکانیزم های حاکمیت شرکتی……31

2-12- نسبت شرکت های خانوادگی……………………………………………………………………………………32

2-13- اهمیت حا کمیت شرکتی در بازارهای مالی………………………………………………………………..33

2-14- بازیگران عرصه حاکمیت شرکتی………………………………………………………………………………34

2-14-1- هیئت مدیره ها……………………………………………………………………………………………………34

2-14-2- مدیرعامل و تیم اجرایی شرکت…………………………………………………………………………….35

2-14-3- سهامداران………………………………………………………………………………………………………….35

2-14-4- مشتریان داخلی و خارجی شرکت…………………………………………………………………………35

2-14-5- قانون گذاران و سایر نهادهای مرتبط با کسب و کار شرکت……………………………………..36

2-15- حاکمیت شرکتی در ایران…………………………………………………………………………………………36

2-16- عدم تقارن اطلاعاتی و حاکمیت شرکتی…………………………………………………………………….37

2-17- مالکیت شرکت ها…………………………………………………………………………………………………..39

2-18- ترکیب مالکیت و حاکمیت شرکتی…………………………………………………………………………….39

2-19- ترکیب مالکیت و سهامداری مدیران…………………………………………………………………………..40

2-20- ساختار مالکیت……………………………………………………………………………………………………….40

2-21- مالکیت مدیریتی (خانوادگی)……………………………………………………………………………………42

2-22- مالکیت نهادی………………………………………………………………………………………………………..45

2-23- مالکیت شرکتی……………………………………………………………………………………………………….47

2-24- مفهوم به موقع بودن اطلاعات(سود)………………………………………………………………………….49

2- 25- بموقع بودن واهمیت آن………………………………………………………………………………………….50

2-26- ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی………………………………………………………………………………….52

2-27- چارچوب تنظیمی برای گزارشگری به موقع در ایران…………………………………………………..54

2-28- مفاهیم سود برای گزارشگری……………………………………………………………………………………56

2-29- عوامل موثر بر رفتار گزارشگری به موقع………………………………………………………………….. 57

2-30- اندازه شرکت………………………………………………………………………………………………………….57

2-31- اندازه شرکت و به موقع بودن سود……………………………………………………………………………59

2-32- شاخص های اندازه گیری شرکت……………………………………………………………………………..59

2-32-1- میزان دارائیهای شرکت………………………………………………………………………………………..60

2-32-2- میزان فروش شرکت……………………………………………………………………………………………60

2-32-3- ارزش بازار شرکت……………………………………………………………………………………………..60

2-32-4- تعداد پرسنل شرکت……………………………………………………………………………………………61

2-33- سودآوری(سود)……………………………………………………………………………………………………..62

2-33-1- نسبتهای سود آوری…………………………………………………………………………………………….62

2-34- عمرشرکت…………………………………………………………………………………………………………….63

2-35- بخش دوم: پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………….63

2-35-1- پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………………..63

2-35-2- پیشینه خارجی……………………………………………………………………………………………………68

2-37- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………….74

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………76

3-2- روش کلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………..76

3-3- جامعه آماری ونمونه آماری………………………………………………………………………………………..77

3-4- روش های گرد آوری داده ها …………………………………………………………………………………….77

3-5- ابزار تحقیق  و موارد استفاده………………………………………………………………………………………78

3-6- مدل تحقیق………………………………………………………………………………………………………………78

3-6-1- دسته بندی متغیر ها……………………………………………………………………………………………….79

3-6-2- نحوه اندازه گیری متغیر ها……………………………………………………………………………………..79

3-6-2-1- متغیر مستقل…………………………………………………………………………………………………….79

3-6-2-1-1- مالکیت خانوادگی…………………………………………………………………………………………79

3-6-2-1-2- مالکیت نهادی………………………………………………………………………………………………79

3-6-2-1-3- مالکیت شرکتی…………………………………………………………………………………………….80

3-6-2-2- متغیر وابسته……………………………………………………………………………………………………..80

3-6-2-2-1- به موقع بودن سود………………………………………………………………………………………..80

3-6-2-3- متغیر های کنترلی……………………………………………………………………………………………..81

3-6-2-3-1- اندازه شرکت………………………………………………………………………………………………..82

3-6-2-3-2- اهرم مالی…………………………………………………………………………………………………….82

3-6-2-3-3- نسبت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری……………………………………82

3-6-3- مدل کلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………83

3-6-4- نحوه بدست آوردن رابطه بین متغیر ها…………………………………………………………………….84

3-7- روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات………………………………………………………………………………….84

3-8- تحلیل ماهیت و ویژگی های متغیرهای تحقیق………………………………………………………………85

3-9- آزمون های رگرسیون………………………………………………………………………………………………..85

3-10- روش های آماری……………………………………………………………………………………………………85

3-10-1- آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………………85

3-10-2- آماراستنباطی………………………………………………………………………………………………………86

3-10-2-1- آزمون کلموگروف- اسمیرونوف……………………………………………………………………….87

3-10-2-2- آماره دوربین واتسون………………………………………………………………………………………87

3-10-2-3- آزمون دیکی فولر تعمیم یافته جهت مانایی متغیرها……………………………………………..88

3-10-2-4- بررسی ناهمسانی واریانس……………………………………………………………………………….88

3-10-2-5- آزمون F لیمر…………………………………………………………………………………………………89

3-10-2-6- آزمون هاسمن………………………………………………………………………………………………..89

3-10-2-7- آزمون عدم خود همبستگی باقیمانده ها……………………………………………………………..90

3-10-2-8- ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………..90

3-10-2-9- ضریب تعیین………………………………………………………………………………………………….90

3-11- نرم افزار آماری……………………………………………………………………………………………………….91

3-12- خلاصه این فصل…………………………………………………………………………………………………….91

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………93

4-2- آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………….93

4-3- تحلیل ماهیت و ویژگی های متغیرهای تحقیق………………………………………………………………95

4-4- آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………………………………95

4-5- مفروضات مدل رگرسیون…………………………………………………………………………………………..96

4-5-1- آزمون عدم خود همبستگی باقیمانده ها……………………………………………………………………96

4-5-2- بررسی ناهمسانی واریانس……………………………………………………………………………………..96

4-6- آزمون دیکی فولر تعمیم یافته جهت مانایی متغیرها……………………………………………………….97

4-7- تجزیه و تحلیل ونتایج فرضیه های پژوهش………………………………………………………………….98

4-7-1- تجزیه وتحلیل ونتایج فرضیه اول…………………………………………………………………………….98

4-7-1-1- بررسی ناهمسانی واریانس…………………………………………………………………………………98

4-7-1-2- آزمون F لیمرو آزمون هاسمن…………………………………………………………………………… 99

4-7-2- تجزیه وتحلیل ونتایج فرضیه دوم………………………………………………………………………….101

4-7-2-1- بررسی ناهمسانی واریانس……………………………………………………………………………….101

4-7-2-2- آزمون  Fلیمر و آزمون هاسمن…………………………………………………………………………102

4-7-3- تجزیه وتحلیل ونتایج فرضیه سوم…………………………………………………………………………104

4-7-3-1- بررسی ناهمسانی واریانس……………………………………………………………………………….104

4-7-3-2- آزمون  Fلیمر و آزمون هاسمن…………………………………………………………………………105

4-8- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………….108

 

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها

5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….110

5-2- تفسیر یافته های تحقیق……………………………………………………………………………………………110

5-2-1- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول…………………………………………………………………………110

5-2-2- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم…………………………………………………………………………111

5-2-3- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………….111

5-3- نتیجه گیری کلی……………………………………………………………………………………………………..112

5-4- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………….113

5-4-1- پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………………………………………..113

5-4-2- پیشنهاد برای پژوهش های آتی……………………………………………………………………………..114

5-5- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………..115

5-6- خلاصه ی فصل……………………………………………………………………………………………………..116

فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………..117

منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………….119

پیوست ها وضمائم…………………………………………………………………………………………………………..122

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………….143

 

فهرست جداول

صفحه

جدول (3-1) شیوه اندازه گیری متغیرهای عملیاتی تحقیق وعلائم اختصاری آنها……………………….83

جدول (4-1) آمار توصیفی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………….94

جدول(4-2) نتایج آزمون مانایی متغیرها……………………………………………………………………………….97

جدول(4-3) نتایج آزمون ناهمسانی وایت……………………………………………………………………………..98

جدول(4-4) آزمون F لیمر………………………………………………………………………………………………….99

جدول (4-5) آزمون هاسمن……………………………………………………………………………………………..100

جدول(4-6) نتایج تجزیه و تحلیل داده ها جهت آزمون فرضیه اول………………………………………..100

جدول(4-7) نتایج آزمون ناهمسانی وایت…………………………………………………………………………..101

جدول (4-8) آزمون F لیمر………………………………………………………………………………………………102

جدول (4-9) آزمون هاسمن……………………………………………………………………………………………..102

جدول(4-10) نتایج تجزیه و تحلیل داده ها جهت آزمون فرضیه اصلی دوم…………………………….103

جدول(4-11) نتایج آزمون ناهمسانی وایت…………………………………………………………………………104

جدول(4-12)آزمون F لیمر………………………………………………………………………………………………105

جدول(4-13) آزمون هاسمن…………………………………………………………………………………………….105

جدول (4-14) نتایج تجزیه و تحلیل داده ها جهت آزمون فرضیه اصلی سوم…………………………..106

جدول (4-15) خلاصه نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………..107

 

 

فهرست شکل ها و تصویر ها

  صفحه

2-1- ویژگی های کیفی اطلاعات مالی…………………………………………………………………………………53

3-1- مدل مفهومی پژوهش………………………………………………………………………………………………..78

 

چکیده

کیفیت سود از جنبه های مختلف شامل (داشتن ارزش پیش بینی، ارزش بازخورد، بی طرفی، به موقع بودن و بیان صادقانه) توسط پژوهشگران مورد ارزیابی و توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین برخی ازسازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سوددر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این پژوهش ساختار مالکیت به سه طبقه مالکیت خانوادگی، مالکیت نهادی، مالکیت شرکتی طبقه بندی شده است. برای هر کدام از طبقات فرضیه تدوین و تأثیر آن بر به موقع بودن سود آزمون گردید. جامعه آماری این تحقیق شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار طی سال های 1386 الی 1391 و با حذف سیستماتیک و هدفمند 101 شرکت انتخاب گردیده است. در این تحقیق جهت پردازش اولیه داده ها از نرم افزار اکسل و برای تجزیه تحلیل داده ها از نر م افزارهای 8Eviews  استفاده شده است. در این تحقیق از روش رگرسیون خطی مرکب به روش ترکیبی یاData panel  جهت ارزیابی رابطه بین متغیرها استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مالکیت خانوادگی و مالکیت نهادی با به موقع بودن سود رابطه ی مثبت معنا داری وجود دارد و بین مالکیت شرکتی با به موقع بودن سود رابطه ی مثبت و عدم معناداری وجود دارد.

 

واژه های کلیدی

حاکمیت شرکتی، مالکیت خانوادگی، مالکیت نهادی، مالکیت شرکتی، به موقع بودن سود


براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

پایان نامه بررسی رابطه بین ترکیب مالکیت و انواع روش¬های تامین مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس ا

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد رشت

دانشکده مدیریت وحسابداری

 گروه حسابداری

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.A.”

 رشته حسابداری گرایش: حسابداری

 

عنوان:

بررسی رابطه بین ترکیب مالکیت و انواع روش­های تامین مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

 

 

استاد راهنما:

دکتر سیناخردیار

 

 

تابستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

3-12- تعریف عملیاتی متغیرها:…………………………………………………………………………… 67

3-13- خلاصه فصل سوم……………………………………………………………………………………. 68

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………. 70

4-2- توصیف نمونه آماری…………………………………………………………………………………… 71

4-3- آمار توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………… 72

4-4- آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………….. 73

4-4 -1-آزمون پایایی متغیرها……………………………………………………………………………….. 73

4-4-2- تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون………………………………………………. 73

4-4-3- آزمون فروض کلاسیک رگرسیون …………………………………………………………….. 74

4-4-3-1) آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها…………………………………………………………….. 74

4-4-3-2) آزمون استقلال خطاها………………………………………………………………………….. 76

4-4-4) ناهمسانی واریانس ها………………………………………………………………………………. 77

4-4-5- آزمون هم خطی متغیرهای مستقل……………………………………………………………….. 78

4-5) آزمون فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………… 78

4-5-1) آزمون فرضیه اول:…………………………………………………………………………………… 78

4-5-2)آزمون فرضیه دوم……………………………………………………………………………………. 80

4-5-3)آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………………………. 82

4-6)خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………. 84

 

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول 4-1) تعداد شرکت ها پس از غربالگری………………………………………………………….. 71

جدول 4-2.  آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق………………………………………………………. 72

جدول 4-3. آزمون ایم، پسران و شین (IPS)……………………………………………………………. 73

جدول 4-4. آزمون لین و لوین (LL)……………………………………………………………………… 73

جدول 4-5. آزمون چاو……………………………………………………………………………………….. 73

جدول4-6.  آزمون هاسمن ………………………………………………………………………………….. 74

جدول 4-7 .آزمون کولموگروف اسمیرنوف ……………………………………………………………… 75

جدول4-10- نتایج حاصل از آزمون ناهمسانی  واریانس……………………………………………… 77

جدول 4-11-آزمون هم‌خطی بین متغیر‌های مستقل…………………………………………………….. 78

جدول4-12- نتایج حاصل از برازش رگرسیون مدل اول……………………………………………… 79

جدول4-13- نتایج حاصل از برازش مدل دوم………………………………………………………….. 81

جدول4-14- نتایج حاصل از برازش مدل سوم………………………………………………………….. 83

 

 

 

 

 

چکیده:

 

در این تحقیق به بررسی رابطه ساختار مالکیت و روشهای تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران پرداخته شده است. برای اندازه گیری روشهای تامین مالی ازمدل (لین و همکاران، 2013) استفاده شده است. از بین سازوکارهای کنترل تامین مالی مالکیت نهادی، مالکیت حقیقی و تمرکزمالکیت به عنوان متغیرهای مستقل بررسی شده است. نوع ساختار مالکیت یکی از عواملی است که میتواند بر میزان تامین مالی شرکتها تاثیرگذار باشد. در این پژوهش سعی بر این بود که رابطه  ساختار مالکیت  و تامین مالی مورد بررسی قرارگیرد. به این منظور پس از جمع آوری اطلاعات و داده های لازم470 شرکت بورسی که دارای معیارهای فوق بودند که پس از غربالگری 122 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند که  رابطه ساختار مالکیت و تامین مالی و سایر متغیرهای کنترل  پژوهش با استفاده از رگرسیون چند متغیره با به کارگیری داده‌های ترکیبی استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی جمع بندی و نتیجه گیری کلی آزمون فرضیه های تحقیق مبنی بر، رابطه معناداری متغیر مستقل(ساختار مالکیت) و متغیرهای کنترل شامل نسبت بدهی، اندازه شرکت، ارزش دفتری به ارزش بازار سهام پژوهش با متغیر وابسته(تامین مالی) شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران در فاصله زمانی 1385 تا 1391 وجود دارد . پژوهش حاضر از سه فرضیه اصلی تشکیل شده است. هریک ازفرضیات اصلی نیز خود تشکیل شده از سه فرضیه فرعی خواهند بود. که هر یک به ترتیب پردازش کننده ارتباط میان ساختار سرمایه و تامین مالی از طریق انتشار سهام، فرضیه اول،   تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت، فرضیه دوم و تامین مالی از طریق دریافت تسهیلات بانکی، فرضیه سوم می­باشند. نتایج بررسی ها بطور خلاصه بیانگر تایید هر سه فرضیه پژوهش است و لذا اینگونه قابل ذکر است که بین ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نحوه تامین منابع مالی شرکتها ارتباط معنی داری وجود دارد و می توان برای تعیین و پیش بینی نوع تامین منابع مالی در شرکتها از ساختار سرمایه آنها کمک گرفت و آن را در مدل های پیش بینی گنجاند.


براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



نوشته شده توسط admin در دو شنبه 31 خرداد 1395

مطالب پیشین
:: Swinburne Uni brings Web3 firms to class
:: برنامه ریزی موفق، واقع بینانه است
:: پایان نامه انتخاب استراتژی بازاریابی در بیمه  
:: پایان نامه ارشد : جایگاه زمان و مکان در فقه و حقوق مدنی
:: پایان نامه رشته حقوق با موضوع:ارزیابی حقوقی اجتماعی اجرت المثل کار زن در منزل
:: پایان نامه ارشد:بررسی جرم شناختی قتل عمد در شهرستان کوهرنگ در فاصله زمانی سال 1384 ...
:: دانلود پایان نامه ارشد رشته حقوق:بررسی جرم شناختی فروش مال غیر (انتقال مال غیر)
:: دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:جعل اسناد هویتی و نقش آن در جرم کلاهبرداری
:: پایان نامه ارشد درباره:نقش دادستان در پیشگیری از جرایم علیه اطفال با تاکید بر اسناد ...
:: دانلود پایان نامه ارشد رشته حقوق:بررسی جرم پول‌ شویی در نظام بانکی
:: دانلود پایان نامه ارشد:بررسی علل بازگشت محکومان به زندان پس از طی یک دوره محکومیت
:: پایان نامه ارشد حقوق درباره:مسئولیت مدنی دولت در قبال لطمه به محیط زیست
:: پایان نامه حقوق با موضوع:عوامل موثر در افزايش جرم و بزهکاري از ديدگاه اسلام
:: پایان نامه ارشد درباره:نقش ریش‌سفیدان و معتمدان بختیاری در پیشگیری از وقوع جرم
:: پایان نامه ارشد بررسي رابطه عشق و بهزيستي روان شناختي با رضايت مندي از زندگي زناشويي
:: دانلود پایان نامه بررسي رابطه عشق و بهزيستي روان شناختي با رضايت مندي از زندگي زناشويي
:: دانلود پایان نامه ارشد:بررسي رابطه عشق و بهزيستي روان شناختي با رضايت مندي از زندگي زناشويي
:: پایان نامه ارشد نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش
:: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش-دانلود پایان نامه ارشد
:: پایان نامه ارشد رشته روانشناسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by thesis-accounting